Examencommissies

Voorzitters NIMA Examencommissies
V.l.n.r.: Marco van der Veer, Gustaaf Vossenaar, Bart ten Oever, Yvonne van Everdingen en Pepijn Schoemaker
Geen foto: Jos Nijenhuis


Een NIMA Examencommissie is verantwoordelijk voor de exameneisen, de literatuurlijst en de inhoud van een examen (waaronder de opgaven en antwoorden). Tijdens de totstandkoming van een examen komen de leden van een commissie meerdere malen bij elkaar voor de ontwikkeling van een kwalitatief goed examen. Een auteur schrijft het examen en een redacteur verwerkt de aanpassingen van de commissie. Het definitieve concept gaat tenslotte ter goedkeuring naar het NIMA Examencollege.


Marco van der Veer (voorzitter NIMA Marketing-B Examencommissie)
Marco van der Veer (1963) is Marketing & Sales Director bij Blackware B.V., een internationaal opererend bedrijf dat zich bezighoudt met ontwikkeling en productie van industriële besturingssystemen. Daarvoor heeft hij diverse functies vervuld op het gebied van sales, marketing en projectmanagement, bij verschillende industriële bedrijven.
Daarnaast houdt hij zich als zelfstandig consultant bezig met strategische marketing vraagstukken in zowel een B2C als B2B omgeving.
Marco is al vele jaren betrokken bij  NIMA, gestart als commissielid binnen de Business Marketing Commissie, en zeven jaar als voorzitter. Nu is hij de voorzitter van de NIMA Marketing B examencommissie, waarin zowel het Consumenten- als het Business Marketing Examen wordt ontwikkeld. Ook is hij corrector van NIMA Marketing B Examens en examinator van NIMA Marketing B en C Examens.
Hij heeft HEAO-CE afgerond en tijdens zijn werkzame leven als Sales Manager het NIMA C Diploma behaald.

Gustaaf Vossneaar (voorzitter Examencommissie NIMA Communicatie)
Gustaaf Vossenaar (1956) heeft sinds 2012 zijn eigen communicatiebureau; VossComm. Tot die tijd werkte hij bij Apple en Sun Microsystems in diverse marketing en communicatie functies, zowel nationaal als internationaal. Ook werkte hij een jaar bij FME, de ondernemersvereniging voor de technologische industrie, waar hij de Nederlandse 'maakindustrie' beter leerde kennen.
Na het afronden van een economisch juridische richting aan de HEAO, besloot hij zich commercieel te ontwikkelen. Hij deed NIMA B en NIMA C en volgde een summerclass aan de London Business School. Meer recent (2013) volgde hij een opleiding op het gebied van social media.
Gustaaf is nauw betrokken bij de SAN (Stichting Adverteerdersjury Nederland) waar hij van 2004 tot 2010 in het bestuur zat. Bij NIMA is hij sinds 2012 voorzitter van de Examencommissie NIMA Communicatie.

Zijn visie op communicatie wordt verwoord door Theodore Levitt's uitspraak: "People don't want to buy a quarter inch drill. They want a quarter-inch hole."

Bart ten Oever (voorzitter Examencommissie NIMA/SMA Sales)
Bart ten Oever (1965) is zelfstandig ondernemer en zoekt na de verkoop van zijn laatste onderneming een nieuwe richting in het ondernemerschap. Na het afronden van zijn opleiding Small Business heeft hij meerdere verkoopfuncties gehad. Zo heef hij oa meer elektrotechnische producten verkocht maar is hij ook actief geweest in de CRM branche. In zijn eerste management functie was hij verantwoordelijk voor een bedrijf actief in kunstnagel producten (cosmetische branche). Zijn sales management ervaringen heeft hij verder uitgebouwd in de functie van Sales Manager en later Commercieel Directeur bij een handelsorganisatie actief binnen de Automobiel sector.

Om breder in het salesvak actief te zijn is hij lid geworden van de vakvereniging Sales Management Association (SMA).  Al snel is hij daar actief geworden in diverse commissies. In de periode 2001-2005 is hij in de functie van secretaris bestuurslid geweest van de SMA.

Bij het NIMA is hij sinds 1999 actief als examinator voor het Sales A en B examen. In 2007 is hij toegetreden als lid van de Examencommissie NIMA/SMA Sales en met ingang van april 2010 is hij voorzitter van deze Examencommissie.

 

Pepijn Schoemaker (voorzitter Examencommissie NIMA A Marketing)

“Iedere marketeer zou in mijn ogen moeten starten met het NIMA A Examen. Het is een geweldige theoretische fundering voor je verdere marketing ontwikkeling. Ik sta nog steeds versteld hoeveel marketeers terminologie in de dagelijkse praktijk foutief gebruiken. Een opleiding afgerond met het NIMA A Examen voorkomt dat soort miscommunicatie op de werkvloer.”

Pepijn Schoemaker (1977) behaalde zijn Academische graad in de marketing middels het NIMA C Diploma in 2011. Enkele jaren opereerde hij zeer succesvol als marketeer in de automotive branche. Hij was bij motorfiets importeur Suzuki (BV NIMAG) mede verantwoordelijk voor het in twee en een half jaar tijd behalen van het marketleiderschap met motorfietsen in Nederland. Een jaar lang deed hij zijn sales ervaring op als accountmanager voor onder andere de merken Toyota en Lexus Finance. Na deze waardevolle ervaring keerde hij terug in de motorfietsbranche als Marketing & PR Coördinator voor importeur MotoTricolore waar hij de zware taak kreeg om de merken Aprilia en Moto Guzzi in de Benelux terug op de kaart te zetten. Na deze klus in drie jaar afgerond te hebben maakte hij naar aanleiding van advies vanuit een psychologische test een bijzondere carrière switch. Met onder andere het behalen van didactische aantekening aan de UvA werd hij fulltime docent aan de HES/HvA richting commerciële economie. Hier gaf hij onder andere het vak strategische marketing en was een vaste scriptiebegeleider. Intussen bleef het bedrijfsleven lonken en is Pepijn sinds 2012 full-time Marketing Strateeg bij Helder Marketing Services met onder andere Zalando, Vomar, Brother, iCentre en Kawasaki als enkele vaste klanten.
Pepijn Schoemaker is sinds 2008 lid van de Examencommissie NIMA A Marketing en sinds eind 2011 voorzitter.

Jos Nijenhuis (voorzitter Examencommissie NIMA Basiskennis Marketing)
Jos Nijenhuis (1950) is na zijn studie economie midden jaren '80 terechtgekomen in het onderwijs. Daarnaast is hij altijd actief geweest in de praktijk. Die combinatie gaf hem de mogelijkheid binnen het onderwijs vanuit eigen ervaring, aandacht te geven aan een praktisch component.
Zijn onderwijsloopbaan liep vanaf een modevakschool en particuliere opleidingen via de Hogeschool Alkmaar naar de Hogeschool van Amsterdam waar hij nu werkzaam is bij de opleiding Technische Bedrijfskunde als docent marketing, onderzoek en business development. De ontwikkelingen waar de hogescholen voor staan in een snel veranderende wereld is daarbij een grote uitdaging en het contact met studenten is zeer inspirerend.
In de praktijk heeft Jos samen met twee compagnons rond 1985 enkele jaren een horeca etablissement gehad achter het Leidseplein en daarna heeft hij samen met één compagnon tien jaar leiding gegeven aan een bureau voor training en advies. In 2000 was hij initiatiefnemer voor de opzet van het eerste commerciële bureau in Nederland dat bemiddelde in DNA onderzoek. Gezien de gevoeligheden rond de geboden dienst, moest er op een bijzondere manier aan de marktbenadering gewerkt worden.

Met NIMA heeft hij, zoals hij het zelf omschrijft zondermeer een warme band. “In de jaren '90 heb ik het NIMA B Diploma behaald en op 1 april (!) 2010 zat ik bij de eerste groep die zich wist te verrijken met de SMP titel. Door het programma met PE punten (Permanente Educatie) die in het kader van deze titel behaald moeten worden, kwam ik in aanraking met verschillende vakbroeders en interessante sprekers. Een traject dat door NIMA prima vormgegeven wordt in Expert Classes rond belangwekkende marketingthema’s. Verder ben ik bij NIMA al meerdere jaren actief in de Examencommissie NIMA Basiskennis Marketing, sinds kort als pro forma voorzitter. Een commissie die goed functioneert, niet in de laatste plaats omdat de commissieleden zich daar hard voor maken. Het NIMA Examen Basiskennis Marketing  (voorheen Marketing Oriëntatie) heeft een duidelijke plek binnen het bouwwerk van de NIMA Examens en weet zich steeds beter in de markt te positioneren. Zo is NIMA momenteel druk doende het examen weg te zetten in het voortgezet onderwijs. Langzaam maar zeker zien we daar dingen in beweging komen en dat is een goede zaak. Ik zal me dan ook met veel plezier en enthousiasme blijven inzetten voor dit mooie vakgebied.”

banner

Word ook lid

Net als drieduizend professionals profiteren van constante kennisdeling? Bekijk de voordelen van een NIMA lidmaatschap.

Lees verder