Het boek Honshitsu, de essentie van Marketing uit 2013 ligt al een hele tijd veelbelovend bij mij thuis op de plank te wachten tot mijn to do list het toelaat om hem te lezen. Veelbelovend, omdat het werd aangekondigd als een boek dat afrekent met de oude marketingtheorie die begint bij marktonderzoek en analyse om de strategie te bepalen
Op het internet staat een ongelofelijke overvloed aan content: blog artikelen, social posts, video’s, wMet de ondertitel de essentie van marketing, de marketing van de essentie belooft het dé strategische marketingtheorie vanaf uitgifte te worden. Een boek van 149 euro moet die belofte wel waard zijn, toch? Hoe cynisch is het dan, dat we naar verhouding niet veel gehoord hebben van Honshitsu; het Japanse woord voor essentie.
Met zijn jarenlange ervaring bij onder meer Unilever heeft auteur Frank Wouters meerdere boeken geschreven over ditzelfde thema. In 2005 kwam het boek ‘De Bedrijfsnar’ al eerder uit. Toen als een paperback. En nu is daar dit boek als stripboek, een business graphic novel om precies te zijn. Ja, je leest het goed. Eindelijk is er een marketingstripboek.
Deze boekrecensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis RM en verscheen eerder op