Tijdens de derde, inspirerende dag van de NIMA Study Course geeft de bevlogen Paul Hitchens regelmatig voorbeelden van culturele matches en mismatches. De dag start met het proeven van Marmite, een typisch Brits broodbeleg. Het is duidelijk dat de smaak van de Nederlandse groep beperkt aansluit bij dit productfenomeen dat in alle Engelstalige landen een uitstekende reputatie heeft.
Om met recht een wereldmerk genoemd te mogen worden dient minstens 30% van de omzet gegenereerd te worden buiten de eigen regio. Ook een significante aanwezigheid in Azië, Europa, Noord-Amerika en opkomende economieën is nodig om binnen de groep van ‘best global brands’ te worden opgenomen. Zie www.bestglobalbrands.com/2015/methodology. Apple heeft inmiddels de eerste plaats van Coca Cola overgenomen. ‘The Company’, met een bewonderenswaardige merkhistorie, moet op het moment hard werken aan de relevantie van de portfolio in de huidige tijd.
Hitchens geeft aan dat een merk is opgebouwd uit verschillende tijdsdimensies oftewel:
‘The perception of brands is based on their past (reputation), present (experience) and future (expectation)’. De verschillende lagen van een merk moeten bestaan uit rationele en emotionele factoren: ‘Brands are about hearth and soul’ (Tom Peters). Daarbij is het vertrouwen dat een merk krijgt van zijn publiek afhankelijk van de authenticiteit en relevantie voor de beoogde doelgroep. Transparantie is in deze tijd van cruciaal belang, evenals een sterk en inspirerend leiderschap.
Als voorbeeld van het ontbreken van deze laatste zaken is Volkswagen naar voren gekomen. ‘Brands are all about trust’ (Waltor Landor).
Benieuwd naar het hele verslag van dag 3 van de Study Course? Download hier de paper