De bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met 4,4 procent per jaar, van 1,72 biljoen dollar in 2015 naar 2,14 biljoen in 2020. De bestedingen aan internetreclame en internettoegang groeien het snelst, met respectievelijk 11,1% en 6,8%.
Het contrast met de krantensector is groot. De wereldwijde bestedingen in deze sector dalen gemiddeld met 3,1% per jaar. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2016-2020.
Mediaspecialist Ennèl van Eeden van PwC ziet bestedingspatronen in hoog tempo veranderen. ‘Bestedingen verschuiven van uitgeverijen naar video- en internetbedrijven. Vooral bedrijven die over-the-top diensten (OTT) aanbieden (diensten die via breedband en over het open internet worden aangebodenen, red) en consumentendata te gelde weten te maken, profiteren sterk.’
Door de aanhoudende groei van gratis media is het volgens haar voor de meeste mediabedrijven lastig om organische groei te realiseren.
De outlook analyseert vijf opvallende verschuivingen (shifts) in de entertainment- mediasector.
Bron en volledig artikel: Adformatie