A/B testen. Welk bedrijf wordt er niet groot mee? Moderne marketeers weten dat ze moeten testen. Maar het aantal testmogelijkheden is oneindig. Een andere foto, nieuwe koptekst, social proof of toch eerst die andere buttontekst uitproberen? Testen start met onderzoek op basis waarvan je testhypothesen formuleert. Er zijn 1000 en 1 manieren om onderzoek uit te voeren. Ik deel er in dit artikel 9.Paul van Leijden schreef op Marketingfacts onlangs het artikel
How-to: succesvol aan de slag met A/B testen. Daarin legt hij uit hoe je als organisatie op structurele wijze actief kan zijn met A/B testen. Een van de succesfactoren is het inrichten van een proces dat voor elke test doorlopen wordt.
De eerste stap in dat proces is altijd research. Op basis van research krijg je inzichten. Met die inzichten formuleer je jouw testhypothesen. Een goede hypothese is gebaseerd op feiten, niet onderbuikgevoelens. Veel marketeers vinden deze stap echter het lastigste onderdeel van A/B testen. Hoe voer je goed onderzoek uit? Waar haal je inzichten vandaan?
Bron en volledig artikel: Marketingfacts