Veel bedrijven worstelen met verandering. Het zijn vaak maar een paar mensen in een bedrijf die de noodzaak zien. De rest houdt zich vast aan het feit dat het toch altijd goed is gegaan, dus waarom zou het anders moeten? Die noodzaak wordt soms opgedrongen door de buitenwereld. Je kunt wel vasthouden aan je telefoonteam, maar als al je klanten opeens op Twitter zitten, is dat een doodlopende weg. Klinkt eenvoudig, maar dat is het in praktijk vaak niet. Marketingstrateeg Paul Blok helpt bedrijven bij veranderen.
“De bewijslast ligt altijd bij degene die zegt dat er veranderd moet worden”, aldus Blok. Want het is niet alleen een kwestie van zeggen: dit gaan we doen, je moet mensen zien te overtuigen. “Je moet eerst zorgen dat mensen ook echt het gevoel hebben dat het nodig is om te veranderen. Wat veel te vaak gebeurt, is dat er al een plan ligt dat door een paar mensen ontwikkeld en bedacht is en wat zo de organisatie wordt ingeduwd. Terwijl de meeste mensen die eerste fase helemaal niet hebben meegekregen, die weten helemaal niet waarom het nu nodig is.”
Een geheid recept voor weerstand en stress. “Het lijkt het een beetje op als je vanavond thuis komt en je vrouw je vertelt dat ze morgen de gevel uit je huis komen slaan omdat er een uitbouw komt. Dan denk je meestal ook niet direct dat is tof, maar denk je eerst: wat gaat dat kosten? Wordt mijn tuin niet te klein en nog tien bezwaren en vragen.”
Bron en volledig artikel: Marketingfacts