Tegenwoordig is bijna elke dienst of service binnen handbereik, zolang je maar een smartphone bij de hand hebt. Vanuit Silicon Valley worden ideeën werkelijkheid en nemen startups de wereld over door als ‘disruptive’ organisatie in te spelen op kansen in de markt. Veel van deze ‘disruptive’ bedrijven spelen nu in op de deeleconomie. Wij signaleerden dat een dergelijke propositie ontbrak in de Amsterdamse taximarkt. Afgelopen januari ging ons antwoord daarop live: de deeltaxi Abel, beschikbaar in gemeente Amsterdam en van/naar Schiphol. Onze insteek: inspelen op de behoefte van de milieubewuste consument, die niet te veel wil betalen voor deur-tot-deurvervoer. Maar eerst moeten we dat bewijzen. De lage ritprijs – tussen het openbaar vervoer en een reguliere taxi in – komt door een sociale functie, die sterk door techniek wordt ondersteund: je reserveert niet een hele auto, maar een stoel waardoor het mogelijk is de taxi te delen. We rijden enkel elektrisch en bovendien krijgen onze chauffeurs wekelijks een update over events of exposities zodat ze onze passagiers altijd een bijzondere blik op de stad kunnen geven. Vanaf het moment van ‘live gaan’ begon de uitdaging om het merk stevig in de markt te zetten, zichtbaarheid te creëren en passagiers te krijgen en behouden.
Bij de lancering van Abel hebben we ons in eerste instantie gefocust op het grote publiek om daarna meer en meer te targeten op early adopters, want als je die tot merkambassadeurs weet te maken, heeft dit groot effect op mond-op-mondreclame en social sharing.
Natuurlijk hebben wij vaker dan eens gehoord: ‘Oh, jullie zijn de nieuwe Uber’, dat zien we dan maar als compliment, zij hebben – samen met andere startups – de disruptive markt tot een algemeen bekend begrip gemaakt en wij spelen daar nu lokaal op in. Na onze eerste maand hadden we genoeg data verzameld om de eerste klantanalyses te maken, te zien wie onze passagiers zijn en hun ervaringen te evalueren. Inmiddels zijn we ruim een half jaar live en gaat het hard: niet alleen groeit onze naamsbekendheid en het aantal klanten, ook onze organisatie breidt zich gestaag uit met nieuwe medewerkers. De ambities zijn groot, maar het belangrijkste is voor ons nu gefocust te blijven. We verliezen het contact met de klant niet, zodat we weten wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Op deze manier kunnen wij onze service continue verbeteren en blijven we vernieuwen zodat je met een beetje geluk over een aantal jaar hoort: ‘Oh, zijn jullie de nieuwe Abel?’.
Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 9 en is tot stand gekomen in een samenwerking tussen TvM en NIMA