De CMO Board: ‘wat zou jij doen?’

    CMO

    Het is misschien wel de minst bekende activiteit van NIMA, maar – voor zover je daarvan kunt spreken – tegelijk één van de meest relevante. Zes keer per jaar schuiven ze aan en doen dat in steeds wisselende samenstelling: De NIMA CMO Board, met sessies speciaal in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de vraag van marketingbeslissers om intervisie op niveau. Voor iedere sessie worden steeds vijf of zes marketing chiefs uitgenodigd uit het netwerk van de NIMA Top Marketing Club om in vertrouwen te kunnen sparren, spiegelen, checken of delen, want vijf weten immers meer dan één.

    Dan is het prettig om direct te sparren vanuit een gedeeld perspectief van peers: tussen strategie en operatie, tussen visie en missie, tussen budget, ‘latest estimate’ en ambitie. Want daar ‘woont’ de CMO: de chief die de markt en maatschappij leest, het bedrijf snapt en tegelijk marketing stuurt. Altijd druk aan de frontlinie, iedere dag hangend boven de stafkaarten. In voorkomende gevallen wordt voor deze board ook een expert of een CMO van buiten het NIMA TMC-netwerk uitgenodigd.

    board 2

    Op 11 oktober vond de vijfde sessie van dit jaar plaats en als altijd bood Microsoft Nederland het gezelschap een functionele en comfortabele werkomgeving voor het gesprek dat altijd exact twee uur duurt: niet meer, niet minder en met het oog op drukke agenda’s en maximale output ook strak gemodereerd door de staf van NIMA Business Members.

    Wat een grote retailer te leren heeft van een internationale IT-corporate, of wat een vermogensbeheerder kan leren van een educatieve uitgeverij in transitie of juist een interior designer met ambitie: je krijgt het pas scherp als je erbij bent. Voor deze gelegenheid verkeerden we in gezelschap van Lambèr Korsten (Robeco), Jeroen Munk (ThiemeMeulenhoff), Ruud van Munster (Detail Result Groep), Marcel Aalders (Prominent) en Evita Stoop-Fiévez (Microsoft). Eén van hen presenteerde een ingebrachte case, lichtte een probleemstelling toe en vroeg om een adviesronde. Als tweede case wisselde het gezelschap recente insights uit over de samenstelling van het ideale marketingteam en de skills die aan de marketeer van de nabije toekomst worden gesteld. Wat je van geen adviseur of consultant kunt vragen of verwachten, kun je in sommige gevallen vragen aan een ingevoerde collega die in een ándere organisatie op precies dezelfde positie zit. En dat is wat besproken werd: ‘Hoe zie jij dat en wat zou jij doen?’.

    Meer weten over de NIMA Top Marketing Club of de CMO Board? Bel of mail gerust met NIMA Business Members: 020-5039360 of via members@nima.nl