Tekst: Marc van Eck
Mede door Simon Sinek zijn veel merken naast wat ze doen (what), ook aandacht gaan geven aan waarom ze dingen doen (why), mede daarom is het aantal merken met een purpose toegenomen. Maar aan wie het merk is en hoe het merk zich gedraagt (how) wordt veel minder aandacht gegeven, dit is in mijn ogen ook het minder sterke stuk van Sinek.
Menselijke merken zijn onbewust aantrekkelijker
Het ene merk is sterker dan het andere merk. Soms omdat het merk beter is, soms omdat het met de tijd is meegegaan, of innovatiever, maar vaak weten we eigenlijk niet waarom. Het is eigenlijk net als bij mensen. Bij de een voel je je meer thuis dan bij de ander, je weet niet waarom, maar het is wel waar.
Uit de wereld van de psychologie weten we dat mensen met een herkenbaar karakter aantrekkelijker zijn omdat duidelijk is welke rol ze in de kudde kunnen spelen. En aangezien we voor een sterke kudde verschillende rollen nodig hebben, kunnen wij ons allemaal aangetrokken voelen door verschillende karakters. Grijze types, daar hebben we niks mee, want daar hebben we niets aan. We kunnen er niet van op aan.
Met de klant meekleuren is onverstandig
Veel merken willen voor verschillende doelgroepen aantrekkelijk zijn en daarom verschieten ze van kleur. Sommige merken denken dat het ideaal is dat je voor elke potentiële klant anders bent, optimaal op maat gesneden. Dit is een van de grootste misvattingen in marketing. Je moet juist voor en naar iedereen gelijk zijn en vanuit die positie maximaal inspelen op de behoeften van de klant. Net als bij mensen; we houden niet van meewaaiers, we houden van mensen die zichzelf zijn. We leren steeds meer dat de sterkste merken op mensen lijken. Hoe menselijker het merk, hoe sterker. Maar wat is dat, menselijker? Het betekent dat een merk een merkbaar menselijk karakter heeft.
Karakterloosheid is onveilig
Mensen en merken waarvan je het karakter niet herkent zijn onveilig. Je kunt hun karakter niet inschatten en daarom hun gedrag niet voorspellen en dus je niet op dat gedrag instellen. En dus is je natuurlijke reactie om afstand te houden. Dat is geen goede basis om te komen tot sociale interactie of tot fanship voor je merk. Mensen en merken die naar verschillende mensen en doelgroepen een ander karakter lijken te hebben, komen niet oprecht of niet authentiek op ons over. Ons systeem geeft een waarschuwing en zegt: pas op. Ren weg of sta stil en benader of koop zeker niet.
Bron en volledig bericht: MarketingOnline