Goede communicatieafdelingen vergroten de (positieve) impact van organisaties. En laten dat ook zien; accountability moet. Helaas ligt de nadruk in de praktijk te vaak op meten, en dat is zonde.
Tijd en middelen zijn schaars en de spotlights van social media kunnen ieder moment op jouw organisatie gericht zijn. Dan moet de inzet en opbrengst van investeringen in communicatie wel helder zijn. Maar toch… het concept ‘accountability’ heeft een groot probleem. Allereerst weten te weinig mensen wat het betekent. En ten tweede, in de praktijk vinden maar weinig mensen accountability echt interessant.
Waarom? Omdat het veel te vaak over meten gaat. Over staaf- of taartdiagrammen, percentages, meetmomenten, meetinstrumenten, meetcriteria, et cetera. Dodelijk. Ellendige discussies over ‘meten’ kunnen dan ook maar beter meteen de kop in worden gedrukt. Ze zuigen energie en leiden de aandacht af.
Robert Phillips
In een belangrijk artikel van Robert Phillips kwam ik de volgende uitspraak tegen: ‘We measure everything except what counts.’ Intrigerend. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit. Wordt inderdaad niet te vaak gezocht naar de spreekwoordelijke sleutels onder de lantaarnpaal, alleen omdat daar het licht is? Worden niet te vaak de dingen gemeten die gemeten kunnen worden in plaats van die zaken die er strategisch en maatschappelijk toe doen?
Bron en volledig bericht: Communicatieonline