Met zijn net verschenen boek ‘Waarom? Op zoek naar wat ons werkelijk drijft’ legt professor Victor Lamme, bekend van zijn MRI-hersenonderzoeken, belangrijk consumentengedrag bloot. Interessante kost voor marketeers, die bijvoorbeeld benieuwd zijn waarom in de winkel massaal naar afzichtelijke Uggs gegrepen werd. En wat Booking.com slim doet om u met basis-emoties tot conversie aan te zetten. Gebruik die emoties en scoor zelf ook. MarketingTribune stelt hem zes vragen over de nieuwe uitgave.
1. U schreef ‘Waarom? Op zoek naar wat ons werkelijk drijft’. Waarom hebt u dit geschreven? Ook voor marketeers?
‘Het boek is voor iedereen die beter wil begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en die kennis willen gebruiken om menselijk gedrag te beïnvloeden. Marketing is daar uiteraard een mooi voorbeeld van. Uiteindelijk is het toch de bedoeling van marketing dat mensen iets kopen, naar een winkel gaan, een goed gevoel krijgen bij een merk of tevreden zijn over een product. Wat dat betreft is marketing wel het vakgebied waar kennis over gedragsbeïnvloeding het meest ‘in het wild’ wordt toegepast, of in ieder geval zou moeten worden toegepast. Ik gebruik veel voorbeelden uit de marketingwereld, omdat goede marketing heel duidelijk blootlegt waar mensen gevoelig voor zijn. Maar het boek gaat zeker over meer dan marketing. Ik heb het ook over propaganda, management, het effect van bonussen en andere beloningen, angsten in de maatschappij, en hoe we elkaar soms allemaal gek maken en als een dolle kudde achter een mal idee aanrennen.’
Bron en volledig bericht: MarketingTribune