Een marketingbureau runnen, een hbo-diploma plus NIMA B1 Certificaat behalen, en dat allemaal binnen hetzelfde jaar: Yoram Roemersma (26), oprichter van XYMS, deed het.
Toen ik tien jaar geleden voor het eerst een bijbaan in de sales nam, kwam ik erachter dat commercie mijn wereldje was. Ik werkte voor onder andere Albert Heijn en KPN. Telkens als het nieuwe POS-materiaal binnenkwam, wilde ik weten waar dat vandaan kwam. Ik belde een marketingmedewerker van KPN en vroeg wat ik nodig had om op zijn positie te komen. Hij vertelde mij: een grote mond en minimaal één NIMA-Certificaat.
Zes jaar geleden startte ik aan mijn hbo-opleiding Commerciële Economie aan de Hogeschool Utrecht. Ik wilde mijn marketingkennis drastisch uitbreiden nadat ik tijdens mijn mbo-opleiding Marketing & Communicatie had geroken aan dit prachtige vak. In mijn derde jaar startte ik met mijn compagnon Xander Graaf een marketingbureau in Utrecht om organisaties op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de wondere wereld van online marketing. Onze propositie was helder: volledige ontlasting van online marketingactiviteiten en nog maandelijks opzegbaar ook.
In het laatste jaar van mijn hbo deed ik de minor Strategisch Marketing Management en kwam er een formele samenwerking tussen Hogeschool Utrecht en NIMA. Ik rook mijn kans, belde de verantwoordelijke voor deze samenwerking en vroeg: ‘Hoe kom ik aan zo’n certifi caat?’ Begin 2016 kreeg ik mijn hbo-diploma en werd ik uitgeroepen tot ‘meest ondernemende student’. Afgelopen november kreeg ik mijn NIMA B1 certifi caat uitgereikt door NIMA Voorzitter Martin Huisman. Dit certificaat zorgt voor onderscheidend vermogen voor mijn bedrijf en voor mij persoonlijk. Het is enorm waardevol voor mij, want het is een kwaliteitskeurmerk. Er zijn veel gelijkenissen te vinden in het DNA van XYMS en NIMA. Bijvoorbeeld de NIMA Integriteitscode die staat voor transparantie en kwaliteit.’