De wereld van marketing verandert exponentieel. Contentmarketing speelt daarin een steeds grotere rol en over 10 jaar komen we waarschijnlijk tot de conclusie dat wat we nu weten en doen nog kinderspel was. De schrijver beseft dat en is daarom met een herschreven editie gekomen van wat in 2013 al werd gepubliceerd, echter zonder enige literatuurverwijzing. Op een soms iets te populaire manier neemt hij ons mee door wat contentmarketing nu eigenlijk is, de kernprocessen en cases. Hij maakt de lezer enthousiast over wat er allemaal bereikt kan worden met contentmarketing, mits goed overdacht en uitgevoerd.
Het Grote Plaatje zoals de schrijver het noemt, is niet meer dan een logische opbouw hoe uiteindelijk tot goede contentmarketing te komen. Het distributie-onderdeel bevat
interessante inzichten in het spanningsveld en samenspel met media-exploitanten. Jammer dat instagram en pinterest onbeschreven blijven. Het strategische gedeelte is het minste onderdeel van het Grote Plaatje. Het had nog concreter gemaakt dienen te worden met voorbeelden van een strategisch factsheet waarin de beschreven ijkpersonen, timeline, concurrentie en KPI’s uitgewerkt worden. Pas dan help je de lezer echt. Hetzelfde geldt voor het hoofdstuk ‘Conversie’: voorbeelden ontbreken.
De contentpyramide is niet nieuw maar geeft structuur, inspiratie en zet je aan het denken hoe en wanneer je je doelgroep gaat vermaken op basis van een gekozen positionering en contentdomein.De topcontent-voorbeelden van AFAS en Sanquin Bloedvoorziening zijn half af en daardoor vaag. De 17 beknopt geschreven succesverhalen achterin het boek zijn prachtig, maar zijn zeker geen cases.
Een redelijk handzaam boek, zeker geen literatuur, voor beginnende marketeers. Toch voelt het alsof enkel het topje van een interessante ijsberg benoemd wordt. Meer diepgang, verbanden en uitgewerkte voorbeelden hadden niet misstaan, zeker als je een autoriteit bent binnen dit vak.
Auteur : Aart Lensink
Uitgever: Adfo Books
ISBN : 9789492196217
Praktisch : **
Leesbaar : ****
Actueel : ****
Vernieuwend : **
Oordeel : ***
Erik van Vonderen RM
Brand Support