‘Werken aan merken’ is niet het boek waar je veel leert over employer branding.
Titel : Werken aan merken
Auteur : Jan Denys
Uitgever : LanooCampus
ISBN : 978 94 014 4095 0
Het is vooral een resultatenoverzicht van de jaarlijkse arbeidsmarktstudie van met name Belgische bedrijven, uitgevoerd door Randstad. Als je geïnteresseerd bent in vele statistieken van wat vooral Belgen belangrijk vinden bij hun werkgeverskeuze dan is dit boek een aanrader. Echter, de titel dekt niet de lading. Hoezo werken aan merken? En hoe dan?
Waarom employer branding zo belangrijk is legt de schrijver goed uit. Employer branding is een tijdrovend en moeilijk multi-disciplinair proces waar de eindverantwoordelijkheid volgens de schrijver ligt bij de CEO. Daar kun je van mening over verschillen. Het onderscheid tussen instrumentele en symbolische kenmerken is logisch en nuttig. Het hele Randstad onderzoek is verder aardig om te lezen maar voegt weinig waarde toe hoe je nu employer branding moet integreren in je bedrijfsprocessen en activiteiten.
Een kritische kanttekening bij het onderzoek zelf is een mogelijke discrepantie tussen wat respondenten in onderzoek vinden of zeggen te gaan doen en wat ze feitelijk doen. Gelukkig komt dit ook naar voren in het commentaar van Frederik Anseel. Met dit gegeven kijk je toch anders naar alle cijfers. De 7-stappen handleiding aan het eind van het boek is een verademing maar veel te kort. Cases hadden het ook tastbaarder kunnen maken. Ook het lijstje met 25 inzichten is te summier maar wel vernieuwend.
Concluderend is het boek teveel een Randstad onderzoek geworden en een gemiste kans om de brede doelgroep te leren hoe identiteit en imago (employer branding) goed te managen.
Praktisch : *
Leesbaar : **
Actueel : ****
Vernieuwend : **
Oordeel : **
Erik van Vonderen RM
Brand Support