#NIMAMD Patrick Kuijsters – SNS ‘Anders was ik piloot geworden’


Patrick Kuijsters is sinds het begin van dit jaar Register Marketeer en oogste bewondering en – ook wel – verbazing met de strakke en rigide herpositionering die hij afgelopen jaar samen met zijn team bij SNS doorvoerde. In april ontving hij om die reden onder meer de jonge marketingprofessionals én hun senior mentoren op een zeer gewaardeerde NIMA Career Booster. Op de NIMA Marketing Day zal hij in kort bestek opnieuw ingaan op vooral de rationale en achtergrond van deze opzienbarende operatie binnen de track ‘The Brand’.

Marketingmix
Kuijsters is deel van het managementteam bij SNS en verantwoordelijk voor de volledige marketingmix en het online kanaal. Zijn drijfveer is om met SNS het verschil te maken in het Nederlandse bankenlandschap. Patrick vindt dat een merk een verhaal moet vertellen en heeft als persoonlijke missie om ervoor te zorgen dat SNS een bank is die op ooghoogte staat met de klanten. Door blijvend te zoeken naar nieuwe oplossingen om de positionering van SNS onderscheidend te houden.

In 2013 maakte Patrick de overstap naar SNS waar hij bouwde aan de nieuwe koers van de bank. Met succes lanceerde hij met zijn team de nieuwe merkpositionering ‘Heel normaal. SNS.’. Patrick volgde een gevarieerde Marketingloopbaan in FMCG (Sara Lee/DE, Imperial), telecommunicatie (KPN) en financiële dienstverlening. Een kort interview met PatrickWaarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
In mijn presentatie laat ik zien hoe SNS haar nieuwe koers heeft gevonden door bankieren weer normaal te maken na een roerige periode en klanten weer voor zich heeft gewonnen. Ik ga in op hoe we met de Volksbank vanuit een gezamenlijke missie een heldere merkportfolio strategie hebben ontwikkeld.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek aan NIMA Marketing Day?
Hoe belangrijk het is om een onderscheidende koers te kiezen en die ook werkelijk tot in de haarvaten van het bedrijf door te voeren.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Hoe digitalisering, data en personalisatie kansen bieden om als dienstverlener dichter bij de klant te komen. Waar het, als we niet oppassen, door de klant snel wordt ervaren als het juist onpersoonlijk maken van de relatie.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Lef.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Patrick Kuijsters?
Altijd het verschil durven blijven maken waar je werkt.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Dan zou ik piloot zijn geworden.