Door: Wout Maas*
Bruisend, afwisselend, verrassend, gemêleerd en zeker voor herhaling vatbaar zijn vandaag slechts een greep uit commentaren van bezoekers van de eerste Nima Marketing Day. Ondanks de tropische temperaturen namen meer dan 1200 marketeers, strategen, creatieven en andere belangstellenden de moeite om naar DeFabrique te komen. Trade marketing manager Loes Al ervoer een festivalsfeer en gaf daarmee stem aan het algemeen gevoelen. ‘Ontzettend veel mensen, goede sprekers, en een fijne vibe door de dj, hapjes en drankjes. Ja, het was net alsof ik op een festival was.’
De bezoeker van de NIMA Marketing Day waande zichzelf vandaag in een snoepfabriek. Het programma was divers en gelaagd waardoor bezoekers hun eigen contentjourney konden samenstellen. Zo vertelde Yvonne Nassar – head of marketing & innovation bij RAI Amsterdam – onder andere over hoe je contentmarketing van iedereen maakt. En hoe de RAI en haar (beurs)merken met content organisatoren, exposanten en bezoekers weet te binden.
Digital Channel Strategist van ABN Amro Bank en voorzitter van de NIMA Young Professionals Guido Smit maakte inzichtelijk hoe je kunt bepalen wat de juiste digitale kanalen en technologische trends zijn voor jouw merk.
Spreker en student aan de Radboud University Margot Schreuders verklaarde het vak van marketing&communicatie in haar talk de liefde en maakte inzichtelijk waarom ze het voltijds werkende leven verruilde voor een studie Communicatie & Beïnvloeding. ‘In het publiek zaten oudere, senior marketeers en evenzeer jongeren. Die gemêleerdheid was mooi om te zien. Ik vond het ook mooi dat er na mijn presentatie veel vragen werden gesteld door het publiek. Dat maakte het interactief en enerverend’, aldus Schreuders.
Loes Al vond het daarnaast een goede opzet om te kiezen voor een indeling gebaseerd op tien thema’s waaronder. ‘The story, the customer en the you. Dat is volgens mij ook precies waar marketing over gaat dus dat was helemaal af zo’, zo licht Al toe.
Debbie Veeke – marketeer van Isah Business Software – onderschrijft het gevoel va Schreuders en vult aan: ‘Ik vond het ook overzichtelijk en prettig dat de dag in thema’s was ingedeeld. Daardoor wist ik steeds precies wat ik waar kon halen.’
Loes Al, Margot Schreuders en Debbie Veeke.
De dag werd ludiek afgesloten door Bram Koster van Marketingfacts die het publiek op vermakelijke wijze bestookte met originele vragen over oude campagnes en wetenswaardigheden over merken waar de pubquizdeelnemers zich meer dan eens op stuk beten.
Bram Koster eert de winnaars van de pubquiz.
De borrel daarna in de buitenlucht ademde zeker ook de sfeer van een festival. En dat was dan ook precies de bedoeling volgens Luuk Ros, Manager Content en Business van NIMA. ‘We wilde de vibe en tribe van een festival neerzetten en dat is volgens mij gelukt. Ondanks het tropische weer zijn onze leden, en anderen, in groten getale gekomen. En vaak ook de hele dag gebleven. Als ik ook kijk naar de reacties via social media dan mogen BBP Media en het NIMA meer dan tevreden zijn over de eerste versie van dit evenement.’
* Wout Maas is redacteur van MarketingTribune