ReEngineering Retail, doet je beseffen dat oriënteren en kopen in de nabije toekomst niet alleen wordt ondersteund met, maar vooral ook wordt bepaald door technologie.
Auteur: Doug Stephens
Uitgever: Figure.1
ISBN: 9781927958810
Eerste druk: 2017
Waar gaat het naartoe in de retail? Terwijl trendwatchers, hoogleraren, brancheorganisaties, merken, groothandelaren en detaillisten met elkaar bekvechten over mogelijke toekomstige ontwikkelingen, haalt de waarheid ons in. ‘ReEngineering Retail’ doet je beseffen dat oriënteren en kopen in de nabije toekomst niet alleen wordt ondersteund met, maar vooral ook wordt bepaald door technologie. De ondertitel ‘The future of selling in a post-digital world’ dekt helemaal de lading.
Twee grote krachten beïnvloeden het economische landschap volgens Doug Stephens. Commoditisering van producten en services en de consumentenbehoefte aan memorabele momenten en beleving. De oude distributie- en selectiefunctie van winkels is met de komst van internet veranderd. Zeker als de verbruiker via apparatuur automatisch de bestelling plaatst vanuit de voorraadkast. Voor het boodschappen doen is geen actief winkel- of webshopbezoek meer nodig. Alleen een betalingsbevestiging en klaar!
De consument vertoont in toenemende mate nieuw shoppergedrag. Voelen, ruiken en passen hoeft straks niet langer fysiek. Vanuit huis kan via AR worden bekeken hoe het kledingstuk je staat of de maten je exact passen.
Shoppers die wel in winkels verblijven willen erkend worden. Ze willen persoonlijke aandacht en kopen kan dan een gevolg zijn. Hiervoor zijn geëngageerde, unieke, gepersonaliseerde en verrassende belevenissen nodig. Dat klinkt inmiddels als een inkoppertje. Maar welke retailer zet de beleving op de eerste en de producten op de tweede plaats?
Anderzijds zijn technologieën ook toepasbaar ten behoeve van de onderneming. Media, automatisering en data zorgen voor een transformatie. Merken worden klanten van retailers. Retailers bouwen kennis op via klantbindingsprogramma’s en laten direct bij hen adverteren in plaats van via publishers.
Dit boek is eigenlijk een must-read voor iedereen die producten verkoopt. Om je te realiseren hoe snel de distributieketen verandert. Alleen voor hen, die 95% van alle artikelen over retail en technologie lezen, zal er weinig nieuws zijn. Slechts een bevestiging, die deze keer leest als een inspirerende roman.
Op laagdrempelig intelligente wijze, beschrijft Stephens in zijn tweede boek over dit onderwerp hoe Walmart, Home Depot, BMW, maar bovenal Amazon de beleving en de levering van de toekomst definiëren. De rest heeft het nakijken. Tenzij zij nieuwe technologieën omarmen, volledig omnichannel zijn en gaan voor ‘fewer conversions, more converts’. Klantentrouw nieuwe stijl, zeg maar. Daarvoor zijn slimme mensen nodig, waar de retailbranche hard naar op zoek is/moet.
Kernwoorden: retail, experience, sales, webshop, stores, technological shopping, innovation, search, Amazon versus Google
Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer – mei 2017