Naast reguliere bedrijfsleden, de Business Members, heeft NIMA ook Premium Members. Dit zijn vaak grote organisaties met een heel specifieke marketingstructuur of bijzondere wensen op het terrein van netwerk en ontwikkeling van eigen marketingmedewerkers. CM in Breda, een internationaal bedrijf dat is gespecialiseerd in mobile messaging, betalingen, apps en voice, is zo’n Premium Member.
Register Marketeer Joris van der Waart werd ruim anderhalf jaar geleden marketing-eindverantwoordelijk bij CM. Hij besloot al snel om met bedrijf én marketingteam ‘tegen NIMA aan te schurken’: voor het netwerk dat de beroepsvereniging biedt, voor scholing en ontwikkeling van zijn team én voor de professionele groei in de breedte, of in de diepte.
Veel Premium Members hebben een echt tailormade ontwikkelprogramma bij NIMA. Paste dat beter dan bijvoorbeeld aanschuiven bij de Top Marketing Club?
Ja. We willen ons partnership inzetten om onze marketeers te laten groeien en bloeien door het opdoen van interessante, relevante kennis via workshops, masterclasses en events, het uitwisselen van kennis en ervaring met collegamarketeers. Anderzijds willen we CM niet alleen qua naam willen verbinden aan NIMA maar ook qua dienstverlening. Er is de intentie om de customer journey van NIMA te versterken met onze diensten op het gebied van mobile messaging, ticketing en payments .
Je maakte anderhalf jaar geleden een opvallende move van een eigen communicatiebureau naar zelfstandig consultant naar een ‘echt bedrijf’. Ooit spijt gehad?
Volmondig nee. Ik heb de tijd van mijn leven. Bij CM doe ik wat ik leuk vind, waar ik goed in ben en daarmee draag ik bij aan ons bedrijf, onze klanten en de maatschappij. Bij CM kan ik al mijn ondernemerschap kwijt. Noem me een entrepreneur of werkondernemer: bij CM krijg ik – net als al mijn collega’s – alle ruimte om te ondernemen. Ik heb de opdracht om de marketing van CM naar een hoger plan te tillen, vooral door meer vanuit de klant en de markt te denken en te doen. Ik krijg daarbij alle ruimte om daarin te doen wat ik denk dat nodig is.
Hoewel je zelf een marketingachtergrond hebt, blijf je in veel opzichten toch ook echt een communicatieman – althans zo lijkt het. Ben jij een ultieme marketingcommunicatieprofessional of juist een ‘volkoren marketingstrateeg’?
Ik zie mezelf eerder als een merketeer dan als een marketeer. Samen met alle collega’s heb ik taal gegeven aan onze identiteit en onze positionering bepaald. Waar staan we voor, waar gaan we voor en wat willen we betekenen voor onze klanten en voor de maatschappij? Ik zie het merk niet als het speeltje van de marketingafdeling maar als een concept dat richting en betekenis geeft aan alles wat je als bedrijf doet. Richting, verbinding, beweging. Iets waarmee je je wilt identificeren, waar je bij wilt horen, onderdeel van uit wilt maken. Een merk gaat de hele organisatie aan. Van marketing tot HR, van development tot sales. Marketing krijgt vanuit de volle breedte mijn aandacht, dus inclusief prijsstrategie, distributiestrategie en productontwikkeling. Goede communicatie is als haarlemmerolie: het brengt mensen bij elkaar en brengt mensen in beweging.
Jullie zijn een echt technologiebedrijf, in wat voor markt opereren jullie? Wie zijn jullie klanten en concurrenten
Vandaag de dag kunnen we niet meer zonder ons mobieltje. Je staat ermee op, gemiddeld om de zes minuten swipe je over je scherm, en je gaat er mee naar bed. Als je vandaag de dag als bedrijf relevant wilt zijn en blijven in het leven van mensen moet je daar zijn waar zij zijn: in hun mobile device. CM biedt de technologie om via mobile onderdeel te zijn van het leven van mensen. We bieden allerlei diensten op het gebied van messaging zoals communicatie via SMS, push, social, chat, e-mail, betaling via je telefoonrekening, bankrekening of creditcard en we leveren toegangs- en identificatiediensten. Deze drie categorieën weten we slim te combineren waardoor we eigenlijk een nieuwe categorie hebben gecreëerd: van mobile services.
Nieuwe Categorie?
Ja. In iedere categorie hebben we concurrenten, maar de combinatie maakt ons uniek. Wij opereren verder in iedere markt – ook internationaal – en ieder bedrijf of iedere organisatie kunnen wij van dienst zijn. We hebben ruim 20.000 klanten, van de spreekwoordelijke bakker om de hoek tot bedrijven uit de Fortune 500. En we werken voor overheden. De naam CM zal niet veel mensen wat zeggen maar toch heeft iedereen regelmatig met ons te maken, als je je auto via Parkmobile parkeert bijvoorbeeld, op je favoriete idool stemt, je verifieert voor diensten als Uber en WhatsApp of een berichtje van Thuisbezorgd krijgt dat je pizza onderweg is.
Klopt het cliché dat jullie – zoals in veel IT-organisaties – een marketingafdeling hebben vol Martec-nerds zonder echte basiskennis Marketingbasics?
Marketing gaat eerst en vooral om goed boerenverstand, inspiratie en transpiratie. Bij CM werken marketing- en communicatieprofessionals die hun vak verstaan. Meer dan dat. Ondanks het feit dat we erg enthousiast kunnen worden van alle mogelijkheden die technologie vandaag de dag en in de toekomst te bieden heeft, begrijpen we als geen ander dat het onder aan de streep niet om de technologie gaat maar om de zinvolle toepassingen die je daarmee kunt creëren. Toepassingen die het leven van mensen leuker, makkelijker en veiliger maken. En daarmee een positieve impact hebben op mens en maatschappij. Technologie is geweldig, maar het gaat pas echt van waarde zijn als je er menselijke verbeeldingskracht aan toevoegt.
In welke mate ben jij echt bezig met de ontwikkeling van de mensen in je team? Helpt zo’n NIMA membership als bedrijf jou écht?
Ik wil er echt voor mijn collega’s zijn, daar waar nodig of gewenst. Ik besteed dan ook relatief veel tijd en aandacht aan persoonlijke en professionele groei. Professionele groei in de breedte, of in de diepte. Net wat de desbetreffende collega ambieert. Met gewone mensen bijzondere dingen doen. Het partnership met het NIMA draagt bij aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mezelf en van mijn collega’s… het is laagdrempelig, er is een rijk aanbod aan workshops, masterclasses en bijeenkomsten en je ontmoet goede – en leuke – marketeers.
Hoe belangrijk is het ‘formeel aanbieden’ van een marketing-ontwikkelprogramma zoals jullie nu hebben bij het aantrekken of vasthouden van talent?
Als iemand wil groeien – en dat begint bij die persoon zelf – dan is dit een van de mogelijke instrumenten om diegene te ondersteunen. Voor mij is het NIMA marketing-ontwikkelprogramma geen doel, maar een middel voor mezelf en mijn collega’s om het beste uit jezelf en je vak te halen. Je bent nooit te oud om te leren. En nooit te oud voor een gelukkige jeugd.
(tekst: NIMA Team Communicatie – dit interview werd in een kortere versie gepubliceerd via de krant NIMA Update – augustus 2017)