Begin 2017 introduceerde NIMA de persoonsgebonden titel Senior Communication Professional. Al ruim veertig Nederlandse communicatieprofessionals zijn bij NIMA door de toelating gekomen. Ze voldoen daarmee aan de internationale standaard van het European Marketing Counsel in Brussel. Roel Stavorinus SCP is een van de eerste vakgenoten die zijn cv, ervaring en referenties liet valideren.
Je bent Corporate Identity Specialist. Wat voor werk doe jij?
‘De vragen die op me afkomen zijn heel divers, maar gaan altijd over marketing, communicatie, design en steeds vaker ook over organisatiestrategie. Ik help organisaties bij het helder krijgen van hun kern: waartoe is men op aarde, wat zijn de ambities en hoe kunnen marketing, communicatie en design helpen bij het realiseren daarvan? De identiteit van organisaties is altijd mijn vertrekpunt. Ik help ze om die identiteit over alle facetten van hun bedrijfsvoering goed en consequent door te voeren. Soms eindigt mijn rol bij strategie en de vertaling naar visuele identiteit. Maar liever blijf ik langer aangesloten en draag ik structureel bij aan de groei of de ontwikkeling van mijn klanten.’
Maar je bent net SCP, met de dikke C. Ligt het niet meer in lijn met jouw werk om Senior Marketing Professional te worden?
‘Haha, dat is een goede vraag. Zeg jij het maar! Ik houd me bezig met organisatiestrategie, met identiteit, met positionering, met marketing, communicatie en design. Ik voel me thuis bij vaktijdschriften op het gebied van marketing en minder bij de communicatiebladen. Ik schrijf over merken en design voor MarketingOnline. Ik geef les in Design Thinking. Ik ben al vijf jaar bezig met de marketing van een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland en ben ooit begonnen als marketeer bij een uitgeverij. In mijn huidige praktijk mix ik elementen van al die vakgebieden door elkaar.’
Een soort marcom-omnivoor? Een alleseter?
‘Zo strak zijn die scheidslijnen niet meer, als ze er überhaupt nog zijn… Ik begeef me dus ergens tussen Senior Communicatie en Marketing Professional in, denk ik. Zoals ik ook altijd opereer tussen organisaties en de creatieve bedrijven met wie zij werken. Dat is mijn kracht: die verschillende werelden met elkaar verbinden, zorgen dat ze elkaar begrijpen en ervoor zorgen dat ze samen verder komen.’
Een belangrijk onderdeel van het Senior ‘Professionalschap’ is het delen, uitdragen en teruggeven ‘aan het vak’. Waarom vind jij dat belangrijk?
‘Omdat iedereen daar beter van wordt. Het vak, onze klanten en – niet in de laatste plaats – de professional zelf. Uitzoomen, reflecteren en zoeken naar inzichten is ongelofelijk leerzaam. Ik weet zeker dat ik een betere adviseur ben door alle artikelen die ik heb geschreven en de lessen die ik heb gegeven. Dat wat professionals delen vanuit hun eigen ervaring levert nieuwe inzichten op voor iedereen en is dus goud waard.’
Wat is binnen jouw specialisatie een ontwikkeling die jou momenteel het meest fascineert?
‘Corporate Identity was vroeger vrij overzichtelijk. In theorie ging het over de persoonlijkheid van de organisatie en het gedrag, de communicatie en de symboliek die daaruit voortkwam. Communicatie en symboliek waren belangrijke factoren die in zekere mate te regisseren waren. De komst van het internet heeft dat dramatisch veranderd. Organisaties zijn als het ware binnenstebuiten gekeerd. Elk facet van de organisatie dat een rol speelt in de relatie met de klant bepaalt mede hoe er naar de organisatie wordt gekeken. Dat vraagt enorm veel van iedereen die daarbij betrokken is. Niet in de laatste plaats van ontwerpers, marketeers en communicatieadviseurs. Zij staan op de drempel van een nieuwe tijd waarin de omgang met merk en identiteit opnieuw moet worden uitgevonden. Dat is enorm spannend.’
Communicatieprofessional en benieuwd of SCP iets voor jou is? Neem voor informatie vrijblijvend contact op met Floris op het NIMA HQ: members@nima.nl
Geïnteresseerd maar eerst gewoon maar eens binnenlopen bij een bijeenkomst? Kan ook! Op 3 oktober komen we bijeen bij Coopr in Rotterdam. Je bent van harte welkom als introducee. Meldt je aan via de site (waar je ook meer informatie over de bijeenkomst vindt) of mail met Stella of Luuk Ros: l.ros@nima.nl.