Over een switch van de transactie-economie naar de relatie-economie.
De Relatie Economie
Auteur: Xavier van Leeuwe, Matt Lindsay en Matthijs van de Peppel
Uitgever: Business contact
Eerste druk: 2017
Boekrecensie door Ronald Voorn, Register Marketeer I juni 2017
De Relatie Economie is geschreven door twee slimme Data intelligence analisten bij het NRC, samen met de president van Mather Economics; specialist op het gebied van big data en economics. De auteurs laten zien hoe het NRC als een van de weinige dagbladen in Nederland met abonnementen weer aan het groeien is door zich te concentreren op klantinzichten en daar adequaat naar te handelen. Over een switch van de transactie-economie naar de relatie-economie en vooral hoe je daar met small en big data zeer effectief in kunt worden door onder andere te zoeken naar de juiste klanten.
Een van de grote veranderingen hierbij is het compleet opnieuw designen van de datastromen die nodig zijn om marketingprocessen goed aan te pakken alsmede het zoeken naar mensen in het bedrijf die – ongeacht hun functie – grote affiniteit hebben met analytics en daar vanuit hun eigen expertise aan kunnen bijdragen. In het kader van small data is het vooral heel interessant om te zien hoe het NRC team getraind werd in het empathisch interviewen om vervolgens bij klanten thuis diepte-interviews af te nemen, die geleid hebben tot een aantal fundamentele veranderingen. Dit, in combinatie met een experimenteermentaliteit maakt het NRC tot een van de mooie voorbeelden op het gebied van growth hacking.
Het is een zeer lezenswaardig boek met heel veel tips hoe je met een combinatie van customer experience-kennis en customer analytics heel goed op zoek kan naar verbeteringen van je business door middel van experimenten waarbij de “big data” aanpak zich ook echt terug verdient. Ik hoop van harte dat er ook een “How To” boek of online cursus als vervolg op ‘De Relatie Economie’ komt.
Praktisch: ***
Leesbaar: ****
Actueel: ****
Vernieuwend: ****
Oordeel: **** Aanrader