Het komt zelden voor dat een geheel nieuwe masterclass in het aanbod Classes & Events van NIMA direct volgeboekt wordt, maar dat gebeurde nadat de ééndaagse ‘scripten, filmen, editen en publiceren van videoblogs’ werd geïntroduceerd. Nadat vorige week de eerste lichting cursisten inderdaad binnen één dag de fijne kneepjes van Visual Storytelling was onderwezen, zijn direct twee nieuwe data voor 2018 vastgelegd. Kennelijk leeft de behoefte die vaardigheid snel onder de knie te krijgen.
Film en video was ooit het exclusieve domein van vrij prijzige specialisten, maar audiovisuele communicatie is aan een snelle opmars bezig en veel ’talige’ communicatie wordt vervangen door of aangevuld met film. In een tijd waarin tieners probleemloos 25 Youtubers kunnen opdreunen, maar geen idee hebben wie het NOS Journaal presenteert, voelen veel professionals de wens om zelf snel een ‘kwalitatief kost filmpje’ te kunnen produceren. Met de huidige generatie smartphones is het ook prima mogelijk een technisch acceptabel product op te leveren. Precies dát leren de cursisten, die bij de eerste lichting ook afkomstig bleken uit alle hoeken en gaten van het vakgebied.
Docent Martine Grol is ondernemer, tv-professional, trainer, marketeer en videoproducent. Ze leert deelnemers hoe je met een smartphone een vlog of video kan maken, waar je inhoudelijk op moet letten bij het maken van een video, de do’s en don’ts bij het trekken van aandacht met je video. Dit uiteraard binnen de kaders van marketing, communicatie, contentmanagement en storytelling. Deelnemers aan de masterclass ontvangen ook een starterskit bestaande uit een statief en microfoon zodat ze meteen los kunnen gaan.
De nieuwe cursusdata zijn donderdag 8 februari 2018 en donderdag 12 april 2018, beide keren op het NIMA-hoofdkwartier in Amsterdam. Aanmelden kan binnenkort via de NIMA-site of via een mail naar d. Schussel(at)nima.nl.