De verschuiving van traditioneel naar digitaal centraal

Marketing 4.0

Auteurs: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Uitgever: vakmedianet
ISBN: 978 94 6276 2022

Eerste druk: 2017

Kernwoorden: customer journey, loyaliteit, engagement, digital, connectiviteit

Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer I december 2017

Met de naam Philip Kotler op de omslag, verwacht je een essentieel marketingboek. Kotler geldt in de literatuur nog altijd als grondlegger van de moderne marketing. Wat mogen we verwachten na zijn evergreens over marketing analyse, het traditionele marketingplan, het creëren van klantwaarde en corporate social responsibility? Twee jaar na Marketing 3.0, slagen Kotler en twee co-auteurs er in opnieuw een boeiend boek te schrijven. Dit 4.0 boek blinkt uit in helderheid. En daar is visie voor nodig.

Deze keer staat de verschuiving van traditioneel naar digitaal centraal. Hiermee wordt bedoeld dat het klantbesluitvormingsproces is veranderd door omnichannel aanbod. Ging het in het mensgerichte Marketing 3.0 over klantinzichten via technologieën zoals big data analytics; in Marketing 4.0 gaat het over het hele klanttraject. Waar geweldige producten en diensten commodities zijn, is het de WOW-factor die concurrentieel onderscheid biedt. Met zowel in-store als in-digital touchpoints wordt gewerkt aan een reeks van klantengagement activiteiten. Prospects en klanten werden in het traditioneel tot loyaal benoemd door herhalingsaankoop. Met de beïnvloeding  in het huidige connectiviteitstijdperk definiëren we loyaliteit als de bereidheid tot aanbeveling. Door het bieden van enjoyment, experience en engagement.

De connectiviteit methodes zoals mobile apps, social CRM, gamification en AR technologie passeren de revue aan de hand van best practises. De vermelde voorbeelden zijn weliswaar ook hier weer de al veelbeschreven en geroemde Amerikaanse bedrijven en platformen die je verwacht. Maar het plezierige is dat dit alleen aankleding is en het boek zich ook zonder deze vermelding staande zou houden.

In 188 pagina’s gaat het veel over marketing effectiviteit. Ook blazen de auteurs een paar oud getrouwe modellen opnieuw leven in. De vier P’s worden (weer eens) vervangen door vier C’s, AIDA wordt 5 A’s, NPS waarde wordt verrijkt met PAR en BAR en archetypes gaan deze keer over branches. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en enkele vragen om zelf verder over na te denken. Het boek navigeert prettig, is laagdrempelig en verfrissend. Lees je weinig marketingboeken en wil je nu weer eens een alomvattend actueel boek lezen? Bijvoorbeeld tijdens de feestdagen? Dan is dit een toegankelijke, interessante keuze.

 

Praktisch:                                          ****

Leesbaar:                                           ****

Actueel:                                             ****

Vernieuwend:                                 ****

Ons oordeel:                                    **** Aanrader