Door Alexandra van der Vloed*
De retailmarkt is aan enorme verandering onderhevig. We zien bijna dagelijks voorspellingen uitkomen, dus even rustig bijkomen is er niet bij. Het voelt meer als werken in een enorme windhoos, waarin je snel een strohalm moet vastpakken, voordat je wordt meegetrokken.
De traditionele retailer moet zichzelf continu opnieuw uitvinden en de klant staat meer centraal dan ooit. Van den Assem Schoenen is een – relatief klein – Rotterdams familiebedrijf met meer dan 100 jaar geschiedenis en 180 medewerkers. Een plek waar liefde voor écht helpen en goed passend kwaliteitsschoeisel gemeengoed is, evenals een goede dosis (vaak grove) humor.
Als marketingafdeling ben je veelal ‘onzichtbaar’, het is de plek waar alle ‘zwevende’ zaken aan worden toevertrouwd. Het is een uitdaging om als marketeer terrein te veroveren in de organisatie, meer op waarde te worden geschat. Daarom volg ik nu het NIMA Career Booster coachingsprogramma, waar ik samen met Ruud Boer van BTM werk aan mijn eigen merk ‘ik’, zodat ik meer kan betekenen voor mijn team en daarmee voor het bedrijf.
Waarom ik bij Van den Assem werk? Ik werk het liefst voor een maakbedrijf met tastbare producten die nog worden besnuffeld en eindeloos bestudeerd of ze representatief zijn voor het vakmanschap en dus de kwaliteit waar Van den Assem Schoenen voor staat.
Ik voel me trots omdat werken hier voelt als ondernemen. Er heerst een enorm gevoel van verbondenheid en vertrouwen. Je krijgt de vrijheid om de plank ook eens mis te slaan en om je vervolgens – wijzer – te herpakken. We zijn ook zichtbaar en benaderbaar voor vakgenoten. Ik moet er niet aan denken verzonken te zijn in een enorme corporate.
Marketing in de fashionbranche is nooit leven in het nu, maar altijd een half jaar voorlopen op de wereld. We zijn continu bezig met het data-gedreven voorspellen van klantgedrag, maar ook voor een gezonde dosis onderbuikgevoel is er plaats. Gewoon eens een risico nemen, kijken of het lukt. Dat zou ik meer terug willen zien in de branche. Een stapje terug van het dataïsme en iets meer gevoel terug op de vloer. Gelukkig zit dat bij Van den Assem wel goed. Windhoos of niet.
*Alexandra van der Vloed is Manager marketing en communicatie Van den Assem Schoenen en deelnemer van het NIMA Career Booster-programma. Deze column verscheen in TvM 1/2 2018.