Marc van Eck, managing partner van Business Openers en voorzitter van College van Register Marketeers, meent dat marketing op strategisch niveau beter op de kaart staat in de directiekamer dan pakweg vijf jaar geleden. Daar wilde MarketingOnline graag wat meer over weten.
Het draait minder om dat wat de marketingafdeling doet (folders produceren, filmpjes maken en doelgroepen bereiken) en meer om aandacht voor (de positie én waarde) van merken, consumenten en de klantreis. Er is weer meer ruimte voor een marketeer op de plek waar de plannen worden bedacht (en niet alleen waar ze worden uitgevoerd), zeg maar.
Dorkas Koenen gaf in Tijdschrift voor Marketing aan dat marketing terug naar de basis moet, in het verlengde van Kotler, terug naar de Principles of Marketing. Want marketing moet strategisch richting geven. Koenen: ‘Marketing moet zich primair richten op het activeren van een (logisch) verhaal dat álle componenten van de waardepropositie van een organisatie aan elkaar verbindt, tot en met de financiën aan toe. Met andere woorden: marketing is verantwoordelijk voor het “oplijnen” van de hele organisatie.’
Lees dit artikel op Marketingonline