De top honderd grootste A-merken heeft vorig jaar een omzetgroei van 2,6 procent geboekt. Dat is de sterkste stijging sinds de crisis, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI.
A-merken groeien beduidend sterker dan private labels, die hun omzet exclusief vers met 0,8 procent zagen toenemen. Winnende merken danken hun groei volgens IRI aan innovatie, succesvolle promoties, prijsstijgingen en het succesvol inspelen op marktrends, zoals de behoefte aan minder suiker of juist aan meer eiwitten.
De totale omzet van de honderd grootste merken bedraagt 8,3 miljard euro, goed voor ruim 22 procent van de totale supermarktomzet. Marlboro blijft met 455,5 miljoen euro het grootste merk en weet zijn koppositie verder te versterken. Nummer twee Coca Cola volgt op ruime afstand met 298,3 miljoen euro. De nummer twee van vorig jaar, Douwe Egberts, zakt door het loskoppelen van de merken Senseo en L’Or naar de achtste plaats.
Lees verder op Retailtrends