Auteur: Mo Gawdat
Uitgeverij Brandt
ISBN: 978 94 92037 657
Eerste druk: juli 2017
Geen marketingboek. Een persoonlijke analyse met ervaringen in de zoektocht naar geluk.
Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis RM, maart 2018
Als een voormalig Chief Business Officer van Google (X) een formule heeft bedacht om 10 miljoen mensen gelukkig te maken, weet je dat het om een Amerikaanse auteur gaat en dat de kans op opportunisme groot is. Dat blijkt hier ook wel het geval. Alleen, omdat de auteur zijn eigen waargebeurde verhaal vertelt, ontstaan vanuit een dramatische keerpunt in zijn leven, boeit het om te lezen. Na het plotselinge overlijden van zijn 21-jarige zoon, heeft Mo Gawdat zíjn filosofie als inspiratie gebruikt tijdens zijn zelfanalyse. Het lijden heeft geleid tot een nieuwe levensstijl.
Als marketeer was eerlijk gezegd vooral het feit dat de auteur bij Google had gewerkt, de trigger om dit boek te lezen. Deze gezonde, succesvolle en extreem rijke man had zich daar ongelukkig gevoeld en dat is een nieuw geluid over de werkgever die toch vooral als bevrijdend en innovatief bekend staat. Google als bedrijf speelt niet echt een rol in het boek; behalve in enkele terugblikken naar de tijd van voor Gawdats transformatie.
Bladerend door het boek vallen direct de vele kleine provisorische tekeningen en statements op. Alsof ze zo uit een notitieboek zijn overgenomen in deze publicatie. Wellicht is dat ook zo, want het hele referentiekader is eerlijk en zeer persoonlijk.
Als formule om ons door het boek te navigeren, gebruikt Gawdat drie nummers; 6, 7 en 5. Dit blijken de thema’s te zijn voor het geluksmodel. Aan de hand van 6 grote illusies, 7 blinde vlekken en 5 ultieme waarheden, bouwt hij zijn theorie op. Bijna als een training, waarin hij je letterlijk bij iedere stap coacht. Hij geeft inzichten aan de lezers om daarmee tot diep geluk te komen. Vanuit harmonie met het leven zoals dat werkelijk is.
Dit boek kan helpen voor mensen die open staan voor continue of ad hoc zelfsturing. Het is een positief boek dat je zeker kan stimuleren om tot nieuwe stappen te komen. Om uit je beschermde bestaan en voorbij je angsten én niet teveel vanuit je hoofd te leven. Om veel te geven, want geven maakt gelukkig. Om jouw perceptie van gebeurtenissen niet te levelen met jouw verwachtingen van het leven. Tot zover acceptabel. Alleen, verder naar het einde in het boek slaat de auteur door met zijn design thinking. Vanuit zijn technisch wetenschappelijke achtergrond vind hij dat geluk maakbaar is door een gelukscode te kraken en vast te houden aan het ontwerp. Conclusie: eerder opportunisme dan logica.
Praktisch: ***
Leesbaar: ****
Actueel: ***
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: ***