De diverse disciplines binnen marketing hebben te maken met snel veranderende speelvelden. De veranderingen raken de kern van het aanbod, de wijze waarop het aanbod aan de markt wordt aangeboden en door de markt wordt afgenomen. Producten en diensten die gisteren nog relevant en onderscheidend waren, zijn vandaag alweer verouderd. Nieuwe technologieën in combinatie met sociale veranderingen zorgen voor een snel wijzigend distributielandschap en de hoeveelheid communicatiemiddelen en -kanalen is het laatste decennium explosief gegroeid en zal blijven groeien en veranderen.
Buitenspel
Deze ontwikkelingen zorgen voor grote uitdagingen voor marketeers. Zij moeten de organisaties waarvoor zij werken helpen met het vinden van antwoorden op de ontwikkelingen, met vernieuwing van het aanbod en het bereiken van de markt. Daarmee staan zij in mijn ogen aan de wieg van vernieuwing. Hoe zorg jij als marketeer ervoor dat je hieraan ook echt kunt bijdragen? Als je onderdeel wilt zijn van vernieuwing, vernieuw dan ook jezelf. Bekijk jij jouw discipline en je rol hierbinnen net zoals je als marketeer naar jouw producten, diensten of organisatie kijkt? Stel jij jezelf wel eens de vraag hoe het speelveld waarop jij actief bent zich ontwikkelt en wat de gevolgen hiervan zijn? Onderken jij op welke wijze dit jouw rol beïnvloedt en nog belangrijker, welke opties jij hebt om in te spelen op dit veranderende speelveld zodat ook jij mee kunt blijven werken aan de vernieuwing van je producten, diensten of de organisatie? Of laat je jezelf ongewild verrassen en buitenspel zetten omdat jouw marketingspeelveld is veranderd?
Investeer in jezelf
Ik stel mezelf deze vragen de laatste jaren regelmatig en werk ook aan het vinden van de juiste antwoorden. Eén van de antwoorden die ik heb gevonden is dat ik mijzelf onder meer via Nima permanent ontwikkel. Soms in de vorm van een korte training, soms in de vorm van een intensieve Masterclass of nog intensievere Mastercourse. Veel van hetgeen dat ik de afgelopen jaren heb geleerd, heeft mij geholpen om ontwikkelingen te begrijpen, in het juiste perspectief te plaatsen, het kaf van het koren te scheiden maar ook relevante antwoorden te formuleren en direct actie te ondernemen. Jezelf vernieuwen vraagt om investeren in jezelf. Deze investering is wat Steven Covey ooit noemde ‘de beste investering in je leven’. Wil je dit rendement laten liggen of ga je de uitdaging aan?
Dit artikel is verschenen in MarketingTribune 7 2018