Senior Communication Professionals halen en brengen bij IBM

    Zelden komt de essentie van een beroepsvereniging mooier tot zijn recht dan bij het delen van insights en tegelijk crowd sourcen onder vakprofessionals naar ideeën en ideetjes. Tijdens de onlangs gehouden SCP-bijeenkomst op bezoek bij Edith Svacina SCP, werkzaam bij techgigant IBM werkte het twee kanten op: Zij nodigde haar netwerk van NIMA Senior Communication Professionals uit om een middag te komen brainstormen en na te denken over de vraag hoe je ervoor zorgt dat je de waarden en strategie van een organisatie levendig houdt. Een en ander aan de hand van een Design Thinking workshop. Tegelijk leerden de SCP’s hoe je design thinking toepast in een brainstorm. En wat het ís.

    Buzz
    Al sinds 1911 is ‘THINK’ een belangrijk principe voor alle IBM’ers, want IBM-founder Thomas J. Watson zei al: ‘We don’t get paid for working with our feet — we get paid for working with our heads’. In die zin paste de bijeenkomst in die goede traditie, want er werd gewerkt met het hoofd en dat vooral door een gezelschap dat zich behoorlijk thuis voelt bij briefings van het type ‘kernwaarden doorleven’, ‘missie laden’, ‘practices uitdragen’. Dat een en ander plaatsvond aan de hand van een Design Thinking workshop bleek een goede greep want het werkte. Wát Design Thinking precies is werd – na een corporate brand story van IBM-merkicoon en Global Leader Thought Leadership & Eminence Peter Korste – toegelicht door Svacina’s collega Steven Stijger, Design Thinking Facilitator van The Big Blue. Een ronkend buzzword, dat design thinking, maar even vaak onbegrepen als pakweg marketingmodernisme scrum & agile. Of blockchain

    Vaas
    ‘Design is not what looks or what it feels like, it’s how it works’, stelde Steve Jobs al. Om de denkmethode in vijf minuten duidelijk te maken werd teruggegrepen naar een tekenopdracht: ‘teken een vaas’ leverde acht getekende vazen op. De opdracht ‘teken een manier om van bloemen te genieten in je huis’ de te verwachten waterval aan excentrieke vondsten: van borddecoratie tot paden van rozenblaadjes en verplaatsbare veranda’s. Daarin schuilt de essentie: denken in uitkomsten, doelstellingen en oplossingen. De vraag van de dag leende zich daar ook toe, want ook daarbij gold the intend behind the outcome als belangrijker dan de vraag: ‘hoe krijg ik de kernwaarden van de organisatie tussen de oren van medewerkers?’ Uit de brain drain die volgde zijn ongetwijfeld bruikbare ideeën losgekomen, inclusief die – op verzoek – redelijk over the top waren en tot het niveau van tattoo’s, t-shirts en strafkampen reikten.

    Voor het netwerk van Senior Communication Professionals, dat vorig jaar is opgericht en waartoe ongeveer veertig NIMA Members mogen worden gerekend, was de meet-up een van de eerste wapenfeiten in groepverband. Gegeven de sfeer en de uitkomsten smaakte dat ook wel naar meer. Bij de lancering sprak NIMA-voorzitter Martin Huisman destijds ook de wens uit dat de doorgaans stevig gescheiden werkterreinen van marketeers en échte comms profs daarbinnen elkaar meer zouden moeten vinden binnen de kaders van een brede beroepsvereniging als NIMA. Want het werkt en het is goed voor het vak en de functie van beide beroepsgroepen. Wie dat eens in werking wilde zien was bij de IBM SCP-meeting aan het goede adres. Er doen zich ongetwijfeld binnenkort meer mogelijkheden voor.

    Meer weten over Senior Communication Professionals of het bijwonen van een NIMA-bijeenkomst over (marketing)communicatiestrategie en -management? Mail l.ros(at)nima.nl