In aanloop naar Nima Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Ine Stultjens, Manager Marketing Communication bij Koninklijke Auping.
Door Nanny Kuilboer
Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?
Luuk Ros van Nima polste of ik zin had om te komen spreken. Hij zei: ‘Jullie zijn én iconisch én innovatief. Dat is leuk om over te horen.’ Ik was vorig jaar een deel van de dag aanwezig op NMD en ik vond het een mooi evenement propvol goede verhalen. Ik vind het superleuk om daar nu zelf over Auping te vertellen en met ons verhaal anderen te inspireren. Slapen is trending topic en het allerbelangrijkste om je fit en energiek te voelen. In een wereld waarin we steeds vaker aan dan uit staan, gun ik iedereen een kwalitatieve nachtrust. Ik vind het fantastisch om hier met Auping aan bij te dragen. Maar wees gerust, je zult van mij geen slaapverwekkend verhaal horen.
Wij zijn eigenlijk nog steeds een beetje aan het bijkomen van het nieuws vorig jaar over de introductie van de Somnox-slaaprobot. Was dat nou ‘een ding erbij’ dat gewoon bij jullie merk past of wordt dat echt een nieuwe ontwikkelrichting? Vertel je daar iets over op NMD?
Wat leuk dat je daaraan refereert. De Somnox is een zachte ‘knuffelrobot’ die mensen in slaap helpt te vallen zonder de urgentie van slaapmedicatie, maar met behulp van intelligente technologie die lichaam en geest kalmeert. Somnox is voor ons zeker geen ‘ding erbij’, maar echt een product waarmee we innoveren en een behoefte oplossen voor mensen die chronische slaapproblemen hebben. Dat draagt bij aan onze transitie van matras- en beddenfabrikant naar verzorger van persoonlijke slaapoplossingen.
Het initiatief kwam van vier slimme studenten die de slaaprobot hebben bedacht en ontworpen aan het Robotica Instituut van de TU Delft. Ze zochten destijds contact met Auping en we hebben hen toen geholpen met maken van het zachte omhulsel van de robot. Dat naaien we in ons naaiatelier van dezelfde materialen waarvan we ook matrastijken maken. Inmiddels zijn de mannen afgestudeerde ingenieurs en hebben ze er een echt bedrijf van gemaakt en zijn ze al lang niet meer maar met z’n viertjes. Ze hebben een heel sterk team om zich heen verzameld, ze hebben al flink wat innovatie-awards in de wacht gesleept en ze gooiden eerder dit jaar hoge ogen op CES in Las Vegas.
Auping is mede-ontwikkelaar van de slaaprobot en we gaan hem straks ook produceren en distribueren (introductie komend najaar). Dat is natuurlijk super spannend en het is heel gaaf om zo samen te werken. Het jonge en creatieve team van Somnox helpt ons om out-of-the-box te denken in onze gezamenlijke aanpak om het meeste uit je nacht te halen. Als familiebedrijf in Deventer werken we al ruim 130 jaar aan de beste manieren om mensen écht goed te laten slapen. Elk bed of matras wordt gemaakt met aandacht voor detail, het milieu en de toekomst. Vanuit die ambitie innoveren we en streven we ernaar om onze bedrijfsprocessen, producten en diensten circulair in te richten en we geloven dat dit ons binnen enkele jaren gaat lukken. Uit onderzoek weten we dat als je aan mensen vraagt naar de kwaliteit van hun slaap, ze daar in Nederland gemiddeld een matig zesje aan geven. Ik denk dat dat veel beter kan en moet. Daarom gebruiken we technologie en productinnovaties zoals Somnox om onze impact écht te vergroten.
Wat is jou bijgebleven van een congres of event dat je onlangs bezocht hebt?
Ik was onlangs op de Adobe Emea Summit 2018 in Londen, een hele grote digital marketing-conferentie. 5.500 mensen in de zaal, fantastisch grote schermen, echt big. Naast geweldige innovaties en cases van Adobe hoorde ik er ook een waanzinnig goed verhaal van Mark Adams van Vice Media. Dat ging over waarom contentmarketing zoveel meer is dan een advertentie met slimme media-inkoop. Alles draait om het écht raken van mensen op basis van wat hen drijft: ‘Passion melts away demographics’. En je moet hen raken door datgene wat je merk uniek maakt en dat vervolgens op een waardvolle, unieke manier aan hen vertellen. Klinkt misschien als een open deur, maar je moet het eerst vinden en vervolgens consequent uitvoeren. En je moet van goeden huize komen om het oog van mensen op je te vestigen. Je moet niet schreeuwen, maar aandacht krijgen door te inspireren en impact te generen.
Wat is jouw grote fascinatie binnen marketing?
Mijn fascinatie binnen het vak is toch wel de manier waarop sommige merken of bedrijven mensen écht weten te binden en verbinden vanuit een duidelijke purpose. Ik vind het fantastisch als het verhaal van een merk inspireert, het product eerlijk gemaakt is, mooi is vormgegeven of heel lekker is en als het bedrijf klantgericht is, op een open manier de dialoog aangaat en innovatie ziet als een doorlopend proces. Ik hou er echt van als copy goed geschreven is, de tone-of-voice klopt bij het product, een verpakking waanzinnig goed gedesigned is, als de fotografie aansprekend is, de content je in beweging brengt. Ik hou ervan als het hele plaatje, de hele beleving, klopt. Dat het eigenlijk niet voelt als marketing, maar als een way of living waarmee de marktimpact, liefst op een maatschappelijke uitdaging, vergroot wordt. Waar eerder met name de start-up-achtige bedrijven snel en beweeglijk waren, lukt het grotere organisaties nu ook beter om te denken en te werken als een start-up, maar dan met de impact van een grown-up. Dat is eigenlijk ook wat we doen met Auping, bijvoorbeeld door zo’n samenwerking met Somnox.
Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?
Oooh wat een strikvraag , er zijn zoveel mooie verhalen te beluisteren op NMD. Waar ik in elk geval even langs ga is toch wel bij Mark van Iterson van Heineken en Cornel Vader van het Leger des Heils. Maar ik ben bijvoorbeeld ook zeer benieuwd naar de verhalen van Rituals, Hallmark, Fairtrade Original en Koninklijke Mosa. En naar dat van Theo van Uffelen van Aegon, die als zeer ervaren FMCG-man een scherpe move maakte naar finance-land.
Ook een kaartje bemachtigen? Klik hier.