Auteurs: Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam
Uitgever: Ambo/Anthos Uitgevers
EAN: 9789026341205
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: retail, ondernemen, ondernemers, ondernemerschap,
familiebedrijf, familiebedrijven, biografie, ondernemingsbiografie.
Recensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer – mei 2018*
Zelden kwam er nieuws uit het gesloten bolwerk van Blokker. Hoe het bij Blokker reilde en zeilde was altijd maar gissen. Nu ligt er een knap staaltje van onderzoeksjournalistiek op tafel. Hoe is het dit concern eigenlijk vergaan? De opbloei tot bijna 3.000 retailvestigingen in diverse landen. Een familiebedrijf pur sang. Strak geleid door een man die eigenlijk niet van wijken weet, te weinig naar voren keek. Ook met betrekking tot zijn eigen opvolging. En dus ging h
De auteurs geven de geschiedenis op een boeiende wijze weer. De karakters van de sleutelfiguren worden dusdanig neergezet dat je hun besluiten van te voren kunt voorspellen. Dit versnelt het leestempo omdat het de spanning vergroot ondanks dat je de plot al weet. Deze is inmiddels bekend.
Blokker is een echt voorbeeld van een organisatie die wars is van alles wat met marketing te maken heeft. Toch zijn het wel goede ondernemers. Die slim acteren om de kansen in de markt te grijpen en uit te nutten. Het gebrek aan marketing maakt dat ze veranderingen in de markt naar hun eigen hand vertalen en alle signalen die het tegendeel aantonen in de wind slaan. Je leest duidelijk dat er gevaren is op de koers van gisteren. Dat ze niet in staat zijn om op te merken dat de wind gedraaid is en dat de huidige koers niet meer dezelfde resultaten zal opleveren. Zodra de signalen omslaan in verlies is het eigenlijk al te laat en is het achterstallig onderhoud te groot.
De auteurs laten prachtig zien dat een koerswijziging meer is dan de richting wijzen. De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar. Zeker niet indien er meerdere kapiteins op het schip rondlopen.
Dit boek is een aanrader voor ondernemers die eigenlijk vinden dat ze marketing niet nodig hebben omdat ze wat ze tot nu toe bereikten ook zonder marketing hebben bereikt. De verstandige lezer haalt uit dit boek het verschil tussen de ondernemer en de marketeer. Je hebt beide nodig om blijvend succesvol te zijn/blijven.
* Eric van Arendonk is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
https://www.managementboek.nl/boek/9789462200050/neuromarketing-eric-van-arendonk