Marketeer is geen vak, het is een levenshouding. Dat klinkt wellicht wat pretentieus, maar dat was wel de boodschap die beklijfde tijdens NIMA Marketing Day 2018, op donderdag 21 juni in DeFabrique. Met rockprofessor Micael Dahlén als opperpriester van het marketing-geloof.
De hogere essentie van marketing kwam in veel presentaties terug. Zo trapte NIMA-directeur Martin Huisman – vooraf gegaan door een brassband – de dag af met de woorden dat we “vandaag het vak gaan vieren”. En zo geschiede.
Op veel momenten oogde #NMD18 als een muziekfestival, waar je helemaal in op kon gaan. Hoogtepunt in meerdere opzichten was de openings-keynote van de Zweedse ‘rockstar-professor’ Micael Dahlén. De man die meer oogt als een grunge-rocker dan een marketing-hoogleraar betrad het mainstage gehuld in rockshirt.
“Marketing moet mensen gelukkiger maken”
Dahlén bepleitte dat marketeers er zijn om mensen gelukkiger te maken. Zijn vier factoren van geluk zijn: zie het grote plaatje, doe ertoe, ken je impact en ga voorwaarts. (In het Engels klinkt dit allemaal veel cooler.)
We zitten volgens Dahlén te veel op de smartphone. Op zich is daar niks mis mee, maar waarom laten we mensen niet weten dat we aan ze denken? Vandaar de opdracht aan de zaal om een vriend nú een appje te sturen dat je aan hem of haar denkt.
Lees dit verslag op Marketingfacts