De meerderheid van de Turken in Nederland heeft Erdogan gestemd. Gezien zijn dictatoriale trekjes en de grondwetswijziging waarin zijn loopbaan als despoot de komende tien jaar is gestut, ging er een vlaag van ongerustheid door mij heen toen ik dat las.
Gelukkig herinnerde ik mij het onthutsende verhaal van Geeke Bruin-Muurling. Als wiskundige werkt zij al jarenlang aan vernieuwing van ons rekenonderwijs. Het is haar missie om het belang van wiskundige vraagstelling op de onderwijsagenda te houden. Haar verhaal onthulde de misleidende kracht van cijfers.
Als voorbeeld gaf ze een blaadje met staafdiagrammen op basis waarvan een goede vriendin van haar moest beslissen of ze wel of geen chemokuur zou ondergaan. Een gesimplificeerde weergave van overlevingskansen met en zonder deze behandeling. Als patint leek het een logisch causaal verband, gedegen rationele input op basis waarvan een weloverwogen beslissing genomen kan worden.
Althans dat zou je denken. Met een aantal belachelijk simpele aanvullende vragen liet Bruin-Muurling zien dat de staafdiagrammen ronduit misleidend kunnen zijn. ‘Lieg-grafieken omringen ons iedere dag en geven valse zekerheid.’
Lees deze column op Adformatie