Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer I 15 juli 2018
Wat moet ik mij voorstellen bij een Visual marketeer? Een marketeer is mijns inziens een persoon die het vak marketing beheerst. Maar wat is dan een Visual marketeer? Van een dergelijke specialisatie had ik nog niet eerder gehoord. Al nieuwsgierig waartoe dit zou leiden heb ik het boek ter hand genomen.
De auteur stelt dat beelden veel krachtiger zijn dan tekst, iets wat ik gedeeltelijk onderschrijf. Bij een dergelijke bewering komt bij mij onmiddellijk de tekst “We try harder” naar boven. Een tekst die sterker is dan welk beeld dan ook. Deze tekst gebruikte Avis om het verschil met de marktleider te duiden. Beelden en zeker bewegende beelden zeggen meer dan 1.000 woorden, dat onderschrijf ik zeker maar om daar nu gelijk een Visual marketeer op te zetten? De reden waarom dat dan een marketeer zou moeten zijn, kon ik uit het boek niet opmaken. In het laatste hoofdstuk komen wel enkele voorbeelden naar voren hoe je met beeld een behoefte scherper kunt krijgen of zelfs latente behoefte kunt aanwakkeren. Zeker de moeite waard voor marketeers om dat te weten.
Het boek zet heel gedegen alle verschillende vormen van beelden uiteen. Van de traditionele foto tot aan virtual reality. Daarbij gaat de auteur uitvoerig in op de gebruiksmogelijkheden van deze technieken. De echte link naar marketing wordt maar zijdelings gemaakt en had van mij best wat zwaarder gemogen. Maar al bij al is het een mooie verzameling wat je met beelden allemaal kunt doen. Het is een niet onbelangrijk onderdeel van je communicatie. Helaas zien we dat de kracht hiervan nog vaak wordt onderschat.
Het boek is vlot geschreven en vele voorbeelden met natuurlijk bijbehorende beelden maken de tekst heel begrijpelijk. Het is een mooi boek voor degene die het hele spectrum van mogelijkheden met beelden nog niet scherp op het netvlies heeft.
Eigenlijk is de Visual marketeer een beetje een verkeerde vertaling van wat we bij marketingcommunicatie een Copywriter noemen. Die noemen we toch ook niet Copy marketeer. Een Visual marketeer dekt de lading niet.
Auteur: Christoph Ruys
Uitgever: die Keure
ISBN: 9789048632831
Eerste druk: 2018