Je boodschap zo overbrengen zodat het niet als langdradig, onduidelijk en saai wordt ervaren, is soms best een uitdaging. Maar juist als je je verhaal kort, krachtig en aantrekkelijk weet te vertellen, ben je succesvoller. Want hoe sneller jij jouw boodschap kunt overbrengen, hoe meer tijd er overblijft voor de ander… En dat is een gouden regel voor meer resultaat. NIMA-trainers Jean-Marc Bilderbeek en Patrick van Gils hebben de 5 tips voor je voor het geven van een korte & krachtige pitch.
Pak je podium!
Wees pro-actief. Als jij kiest om het initiatief te nemen en om, ook met meer mensen die je nog niet of nauwelijks kent, contact te maken, ontstaan er verrassende resultaten. Overal liggen kansen om contact te maken. De nieuwe klanten ‘zwermen overal om je heen’. Je ontdekt het pas als jij contact maakt met een heldere boodschap. Begin maar eens jouw verhaal en jouw pitch te vertellen aan mensen die je al eens eerder hebt gezien maar nog niet zo heel goed kent. Bijvoorbeeld op verjaardagen, bij de sportclub, netwerkbijeenkomst, social media etc. Er is eigenlijk geen reden om het niet te doen… Want draai het eens om. Hoe vind jij het als iemand pro-actief contact met jou maakt? Vast leuk toch?
Informatie.
Zorg dat de informatie die jij vertelt niet alleen duidelijk is maar voor de ander ook aanstekelijk en aantrekkelijk is. Letterlijk aantrekkelijk: trekken jouw woorden de aandacht van de ander en zet je de ander ‘aan’. Je komt erachter door na je pitch gewoon te vragen wat voor beeld de ander heeft gekregen van jouw verhaal of wat hij ervan vindt. Je hoort dan gelijk of de ander je heeft gehoord en begrepen, welke informatie aanspreekt en welke woorden ‘een snaar’ bij de ander raken.
Tijd.
Hoelang duurt een pitch? Mensen denken vaak 60”. Er is geen vaste lengte. Het antwoord is: zolang als de ander tijd voor jou heeft. Dit betekent dat jij de kern van je verhaal in verschillende lengtes paraat moet hebben. Wat zeg jij in 0,6”? En doe je in 6”? Wat pitch jij in 60”? En wat vertel jij in 600”?
Contact.
Pitchen begint met contact maken. En de keuze om wel of geen contact te maken, besluit je in een ‘split second’; in 0,6”. Als je 1 keer per dag besluit om geen nieuw contact te maken, omdat je steeds goede redenen hebt het voor je uit te schuiven, laat je 365 klantkansen per jaar lopen… Draai om die ‘contact’-sleutel!
Horen.
Misschien wel de belangrijkste…!? Pitchen is niet alleen jouw informatie kort, krachtig en aanstekelijk overbrengen maar vooral horen hoe de ander daarop reageert. Wat zegt hij? Hoe kijkt hij? Hoor de ander! En speel daar op in.
Wil jij echt heel goed leren pitchen en presenteren?
En je schroom en onzekerheid voorgoed achter je laten? Kom dan op 6 september naar de NIMA Training: Life Is A Pitch! Deze training behoort tot een van de hoogste gewaardeerde trainingen van het NIMA. Reacties als ‘Life changing’, ‘energiek en confronterend’ en ‘direct toepasbaar’ zijn gemeld. Meld je aan voor deze vliegende start van jezelf, jouw bedrijf of jouw business!