In het online verleiden van een bezoeker naar een boeker, zit een bepaalde opbouw. Is er die welbekende ‘klik’? Is er vertrouwen? Ok! Dan zijn de randvoorwaarden aanwezig om eventueel zaken met elkaar te doen en de kans te vergroten dat de conversie op jouw website valt en niet op die van je concurrent. Met Cialdini’s beinvloedingsprincipes kom je een heel eind met het overtuigen van klanten, maar verpakt in het Neidert’s Core Motives-model krijgt het nog net wat meer vorm.
In het nieuwste boek van Cialdini ‘Pre-suasion’ uit 2016 wordt een model gepresenteerd dat je als marketeer of ondernemer goed kunt gebruiken om ‘eerder’ een ja te krijgen op je verzoek. In het boek zelf wordt er niet eens zoveel aandacht aan besteed, maar als je er dieper induikt, geeft het je veel nieuwe inzichten en helpt het je in de opbouw van je verzoek. Het model is ontwikkeld door Gregory Neidert, directeur bij Influence at Work, het consultancy-adviesbedrijf van Cialdini. In het Neidert’s Core Motives-model zijn de zes wereldberoemde beïnvloedingsprincipes in drie lagen verpakt: het opbouwen van een relatie, onzekerheid verminderen en motivatie. In elke laag staan twee van de zes principes centraal. De drie lagen uitgelegd, mét voorbeelden.
Marketingfatcs is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media