Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing een hele eigen discipline? In dit artikel een korte verkenning.|
Vijftig miljoen Amerikanen hebben inmiddels een smart speaker in hun huis staan. Een groei van meer dan 100% in een jaar. Bijna driekwart gebruikt zijn slimme speaker dagelijks. De helft van alle zoekopdrachten in 2020 is – naar schatting – spraakgestuurd of op afbeelding.
Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn met dit soort voorspellingen. Datzelfde geldt voor het rechtstreeks omzetten van de Amerikaanse praktijk naar de Nederlandse. Maar met de introductie van Google’s assistent in de Nederlandse taal kun je toch wel met zekerheid zeggen dat spraakgestuurde zoekopdrachten een enorme potentie hebben.
Nieuwsorganisaties zoals NOS en RTL hebben zich al vol op de voice-marketing gestort. Ook bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en KLM hebben al een voice-app. Maar liggen er ook kansen voor kleinere bedrijven? En waar moet je dan aan denken?