Retail Scriptieprijs 2018 voor assortiment-strategie in online retail


Nort van Hulten is de winnaar van de VEDIS Retail Scriptieprijs 2018. De student aan de Tilburg University kreeg de waardering voor zijn scriptie ‘Cutting through the clutter. The effects of reducing the online assortment on website traffic conversion and sold product quantity’. In de vakjury nam onder meer NIMA Register Marketeer Ruud Verschuur, Managing director Drivesight, plaats.

De jury selecteerde Van Hulten als winnaar van de VEDIS Retail Scriptieprijs 2018. Doorslaggevend was de combinatie van academische vernieuwing, relevantie en de kwaliteit van de toepassing van de econometrische modellering. De jury is van mening dat de door Van Hulten ontwikkelde benadering navolg zal vinden bij veel retailers en derhalve een waardevolle bijdrage kan leveren aan de dagelijkse retailpraktijk.

De jury waardeert de scriptie van Nort van Hulten vanwege de innovatieve en gedegen benadering van een zeer relevant aandachtspunt in online retail. Het onderzoek betreft de keuzes die een online retailer kan maken bij het reduceren van een omvangrijk assortiment. Met behulp van een geavanceerd econometrisch model is vastgesteld welke effecten het aantal stock keeping units (SKU’s), het aantal merken, de mate van variatie in eigenschappen van artikelen en prijsvariatie hebben op de traffic op de website, conversie en verkoop.