Afgelopen 23 en 24 november vond in Arnhem voor de eerste keer de SMP Challenge Lab plaats. NIMA SMP en Perplex organiseerden een uniek event waaraan 40 Senior Marketing Professionals meededen. Tijdens de SMP Challenge Lab zijn de senior marketing professionals anderhalve dag de inhoudelijke uitdaging met elkaar aangegaan. Op vrijdagavond werden de cases gepresenteerd van de mannen van Symphony of Fire, en aansluitend startte de onderzoeksfase. Op zaterdag is er in groepen gewerkt en tussendoor gepresenteerd.
In diverse groepen werkten verschillende senior marketeers aan cases en opdrachten. Deelresultaten zijn in verschillende vormen aan elkaar en aan een jury gepresenteerd. Winnaar werd Rik ten Wolde van AFAS Software, die voor de gelegenheid ook werd uitgeroepen tot SMP er van het jaar, maar de organisatoren benadrukten dat het winnen ervan niet het echte doel was van The Challenge. Tussendoor vonden mini-trainingen plaats in verschillende vaardigheden zoals pitchen, visualistie van ideeën en marketing modeling. Omdat deelnemers van groep konden wisselen, kregen ze op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om veel nieuwe collega SMP-ers te leren kennen.