Commerciële creativiteit was ooit het exclusieve domein van de reclamemakers. Een vak apart. Daar werd je mee geboren. Dat kon verder niemand. Geen accountmensen en al helemaal geen klant. Dus toen ik twee jaar geleden verkondigde dat het niet lang meer zou duren voordat Artificial Intelligence zich met ons vak zou gaan bemoeien en creatie op veel terreinen zou kunnen vervangen, werd ik uitgelachen en voor gek verklaard. Maar nu is daar de Lexus-commercial, gemaakt door AI-computer Watson. Worden creatieven dan toch overbodig?
Een paar weken geleden las ik dat Watson, de AI-computer van IBM, een tv-commerial voor Lexus had gemaakt. En dan niet de uitwerking of filmshopping waarvoor computers al een jaar of twintig gebruikt worden, nee, de AI had het script geschreven. Niet zomaar een script, want en passant was ook de lengte van de shots en de overgang aangegeven. Grappig genoeg heeft ze het ook zelf voorgelezen, zoals een tekstschrijver dat zou doen. Ja, je leest het goed: ‘ze’. De jongens en meisjes van IBM hebben Watson een vrouwenstem meegegeven. Als een waarschuwing voor alle overwegend mannelijke creatieven in ons vak? Of was het als tegenwicht bedoeld voor het productieteam dat de commercial moest maken, vijf mannen en één vrouw?
Lees dit artikel van NIMA-Masterclassdocent Martin de Munnik op
Marketinfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media