Michel Schrama (NIMA Young Profs): ‘Digital en data zijn vaak concrete pijnpunten’

 

NIMA Young Professionals: een netwerk van ongeveer vijftig jonge marketeers. Sinds hij in december het stokje overnam van Guido Smit, was het even studeren op de dossiers en de stukken, maar nu is Michel Schrama echt los als voorzitter van de verzamelde jonkies, die zegt gefascineerd te zijn door de mogelijkheden die je als marketeer met data hebt. Zéker als je daarbij in aanmerking neemt welke ontwikkelingen daar in de komende twee tot vier jaar bij komen. Maar de business development-marketeer van MYLAPS vindt het tegelijk schrijnend dat bijna álle bedrijven zich bewust zijn dat ze ‘iets met data moeten doen’, maar dat het gros van die bedrijven nog altijd niet of nauwelijks wil investeren in jong talent om zich te ontwikkelen op dit thema.

En om direct nog maar een koe bij de horens te vatten: steeds vaker ziet hij dat jonge marketeers min of meer gedwongen worden zich te specialiseren, zelfs op het niveau dat je specialist wordt bínnen een specialisatie. Als Schrama ziet dat een activatiebureau weer een eigen contentbureau begint, heeft hij daar wel bedenkingen bij: ‘Niet ieder bedrijf heeft een praatjesmaker of storyteller nodig. Dan liever een breder georiënteerde marketeer die weet hoe je een bepaalde doelgroep moet bereiken. En waar. En wanneer. En wat de juiste tone-of-voice moet zijn. Wij staan voor de brede ontwikkeling van jonge marketeers.’ Een vraaggesprek met een spraakmakende nieuwkomer in het vak…

Lees dit interview op 

Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media