door: Leendert de Jong*
Ik meen een ontwikkeling te zien, die ik graag wil delen. Puur een waarneming die niet met onderzoek of cijfers onderbouwd is. Als het over marketing gaat, in artikelen maar ook bijvoorbeeld in vacatureteksten, dan valt het mij op dat het vaak gaat om acties, campagnes, social media-campagnes en dan vooral om de uitvoering ervan. Uiteraard een niet onbelangrijk gebied binnen het marketingvak, maar voordat er tot uitvoering kan worden overgegaan, is daar – als het goed is – het nodige aan vooraf gegaan. Ik zou dat strategische marketing willen noemen. Op het oog wat minder zichtbaar en daardoor misschien ook wel minder interessant, maar naar mijn mening wel de kern van het marketingvak. Althans zo heb ik dat geleerd…
Minder sexy
Hoe stel je vast wat het marktpotentieel is en wat zijn daarvan de gemeenschappelijke kenmerken? Wat zijn je sterktes en zwaktes en waar is ruimte in het aanbod? Welke ontwikkelingen zijn er te verwachten, waar kun je onderscheidend in zijn en hoe en aan wie maak je dat bekend? Dat kan met een al dan niet gerichte campagne zijn of via bijvoorbeeld influencers of een film die viral gaat, maar het kan ook betekenen dat je, om mee te kunnen blijven doen processen substantieel moet verbeteren of je productspecificaties moet aanpassen. Minder sexy, maar wel uitermate van belang.
Ik heb veel ervaring opgedaan in de financiële dienstverlening. Ook daar verschoof de aandacht naar campagnes, meedoen op social media, terwijl in de praktijk vooral de prijs werd vergeleken en vrijwel alleen daarop werd onderscheiden. Een naar mijn mening voor marketeers lastige bijkomstigheid van internet: de eerste selectie op de prijs.
De P van Prijs is belangrijk voor de positionering. Ooit kreeg ik van een collega het ‘verwijt’ dat het leek of ik een financial was in plaats van marketeer. Ik vond dat eigenlijk wel een compliment, omdat ik van mening ben dat een marketeer het hele proces moet begrijpen en medeverantwoordelijk moet willen zijn voor het uiteindelijke resultaat, het rendement dus. De prijs bestaat immers voor een belangrijk deel uit kosten. Die kun je zo laag mogelijk proberen te houden, maar het is wellicht ook mogelijk om meer of beter te ‘produceren’ tegen dezelfde kosten. Ook dan wordt de kostprijs per eenheid relatief lager.
Kortom, laat je als marketeer niet beperken tot uitvoerder zijn van, op zichzelf leuke en zichtbare acties, maar blijf nieuwsgierig. Zorg dat je continu blijft leren, door het volgen van opleidingen en het lezen van vakbladen. Blijf je verdiepen in bestaande, maar vooral ook nieuwe ontwikkelingen. Durf je met alle aspecten van je product of dienst te bemoeien en zorg dat je er alles van weet.
* Leendert de Jong SMP is Relatiemanager bij Grote Gevers – Deze column verscheen in de printversie van vaktitel MarketingTribune