Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de ’trend’ van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders van de wet moeten schetsen, maar het blijft lastig. “Natuurlijk zijn er bedrijven met een hoge risk appetite, die veel geld verdienen met persoonsgegevens en misschien de letter van de wet wel naleven, maar zeker niet de geest.”
Data van klanten zijn goud waard en je hoort er verantwoord mee om te gaan. Na de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werkt de EU aan een nieuwe wet die grote impact heeft op dataverwerkingen: de e-Privacy Verordening (ePV). Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staat dataprotectie hoog op de agenda, zéker bij marketeers. De impact van de ePV kan opnieuw fors zijn als cookie-muren worden verboden en Privacy by Design verplicht wordt. Bijvoorbeeld in de instellingen van browsers. Mag je bijvoorbeeld onder de e-Privacy Verordening nog adverteren op Facebook en via DoubleClick?
Het niet voldoen aan wet- en regelgeving of een datalek levert substantieel risico op voor je imago en financiën. Maar ook klanten vragen steeds vaker naar de kwaliteit van privacy en datamanagement. Kun je je eigenlijk onderscheidend positioneren op het gebied van e-Privacy? Renske Nouwens en Sjoera Nas zijn respectievelijk commercieel directeur en senior privacy-adviseur bij Privacy Company en hebben zich er serieus op ingevreten. Een interview met vragen en antwoorden over de letter en de geest van een wet waar consumenten reikhalzend naar uitzien en die bedrijven opnieuw doet huiveren. Toch?