In de basis gaat het nog te vaak mis met de online marketing in MKB-land. Die conclusie trek ik na legio trainingen en strategiesessies met MKB-ondernemers en marketing-communicatieprofessionals. En dat baart zorgen. Want in een tijd met steeds meer technologische mogelijkheden, lijken we af te wijken van de fundamentele principes die ooit zo belangrijk waren.
Hoofd, hart en conversie
Als ondernemer of online marketeer in zowel een B2B- als B2C-omgeving heb je in de basis een aantal belangrijke taken richting je potentiële klant. Ik noem er een aantal:
- Je wilt top of mind komen bij de consument en een duidelijke plek in zijn brein claimen. Hij moet je leren kennen, weten wat je waardevol maakt. Jij wilt hem boeien en leren welke problemen je voor hem oplost.
- Vanuit dat brein wil je vervolgens naar het hart, waar conversatie de sympathie voor jouw merk kan doen groeien. Je wilt hem niet alleen boeien, maar ook binden.
- Tot slot wil je graag conversie. Zoveel mogelijk, als het even kan. Wil je een gezonde business en dito merk opbouwen, dan is een groeiende stroom aan inkomsten belangrijk.
Maar als je kijkt naar de manier waarop MKB bedrijven hun online marketing aanvliegen – wat aan bovenstaande een substantiële bijdrage zou kunnen leveren – dan gaan een aantal dingen nog te vaak mis.