Productmanagement is een wat ondergeschoven kindje in de marketing. De term omvat het bepalen van je productstrategie, het ontwikkelen en vermarkten van producten en diensten op een zodanige manier dat deze naadloos aansluiten bij de doelgroep. Maar hoe zit het nou eigenlijk precies met dit werkveld?
Hoera! Geslaagd en daar sta je dan in je (toen nog heel gebruikelijke) mantelpakje met een vers diploma op zak. Klaar om jouw nieuwe werkgever te helpen bij zijn groei-ambities en het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie, de Ansoff-groeimodellen nog vers in het geheugen en Porter in je rugzak.
Junior Product Manager, welkom in de wereld van productmanagement. Maar eh, ga eerst maar eens even aan de slag. Voor mij begon dat meteen met een gecombineerde functie: productontwikkeling en inkoop van (technische) stoffen. Dat over-romantiseerde ik meteen. Gaaf, al die leveranciers uit het buitenland, leuke stofjes, et cetera et cetera.
Bam, met beide benen op de grond, want wat wist ik nou van stoffen af? Helemaal niets. Maar als productmanager moest ik natuurlijk ook van de hoed en de rand weten over de stoffen en het was allemaal hartstikke interessant. Ik leerde over de dilemma’s over inkoop, technische mogelijkheden, het uitdagen van leveranciers, logistieke impact, kostprijzen en ga zo nog maar even door.
Lees de volledige blog van Margo Paap op
Interesse in de mastercourse over productmanagement? Klik hier voor meer informatie.