Tijdens Nima Marketing Day op 20 juni in DeFabrique in Utrecht komt de crème de la crème van marketing-Nederland samen. Slimme, leuke, gepassioneerde mensen, die samen vormgeven wat de klant van morgen wil.
Want dat is immers marketing: weten wat de klant wil en daar op inspelen, om er zo voor te zorgen dat er nog meer van je product of dienst wordt afgenomen. Meer nog, je realiseren dat die klant helemaal niet weet wat hij wil en daar op inspelen. De klant helpen met zijn keuzeproces, waarvan we sinds Kahneman weten dat kiezen een zeer inspannende aangelegenheid is en dat we daarom het liefst onze impulsen volgen. Die kosten minder energie. Dat gedrag zie ik dagelijks bij de apen die mij in mijn huidige werkomgeving omringen. Ja, daar kun je heel veel van leren, maar daar gaat deze column niet over.
Nima Marketing Day tegelijk met Earth Overshoot Day
Over een paar jaar, ik schat op 20 juni 2025, valt Nima Marketing Day samen met Earth Overshoot Day, tenminste als we doorgaan in hetzelfde tempo met het verbruiken van onze natuurlijke hulpbronnen. Earth Overshoot Day of Ecological Debt Day is de dag van een bepaald jaar – vanaf 1 januari geteld – waarop de mensheid wereldwijd net zoveel grondstoffen, gewassen en dergelijke heeft opgebruikt als wat de aarde in één jaar tijd kan opbrengen en aan geproduceerde afvalstoffen kan verwerken. Kortom, hoe eerder in het jaar die dag valt, hoe slechter de aarde er aan toe is. In het eerst gemeten jaar, 1987, viel die datum op 19 december, in 2017 op 2 augustus. Earth Overshoot Day is een campagne van het Global Footprint Network, een Amerikaanse onafhankelijke denktank voor ecologische vraagstukken.
Earth Overshoot Day of Ecological Debt Day is de dag van een bepaald jaar – vanaf 1 januari geteld – waarop de mensheid wereldwijd net zoveel grondstoffen, gewassen en dergelijke heeft opgebruikt als wat de aarde in één jaar tijd kan opbrengen en aan geproduceerde afvalstoffen kan verwerken. Kortom, hoe eerder in het jaar die dag valt, hoe slechter de aarde er aan toe is. In het eerst gemeten jaar, 1987, viel die datum op 19 december, in 2017 op 2 augustus.
Ik moest hier aan denken toen ik onlangs het rapport van de VN las over de schrikbarend snelle afname van de biodiversiteit en de impact van ons consumptiegedrag op de aarde. Als we ons gedrag niet aanpassen, sterven binnen afzienbare tijd 1.000.000 diersoorten. Op de site van Global Footprint Network heb ik mijn eigen footprint eens uitgerekend. De gemiddelde Amerikaan komt uit op 5 aardbollen, maar ik, ondanks mijn pogingen om mij milieubewust te gedragen, ook nog steeds op 3 aardbollen. Schrikbarend! Bijna om moedeloos van te worden.
Op de site van Global Footprint Network heb ik mijn eigen footprint eens uitgerekend. De gemiddelde Amerikaan komt uit op 5 aardbollen, maar ik, ondanks mijn pogingen om mij milieubewust te gedragen, ook nog steeds op 3 aardbollen.
We weten het allemaal: verbruik minder energie, eet minder vlees en vlieg minder. Waarom is het dan toch zo verdomd moeilijk om dat gedrag te veranderen? Liggen daar dan niet juist de kansen voor marketeers? De kansen om niet alleen commercieel, maar ook maatschappelijke impact te maken? De kansen om nu eens niet te streven naar meer, maar juist naar minder?
Vul die test eens in en ga met de uitkomsten in je achterhoofd naar Nima Marketing Day. Met al die knappe koppen bij elkaar moet het lukken om de markt van meer te veranderen in de markt voor minder, de markt van de toekomst!
Roel Welsing, Algemeen Directeur Apenheul en auteur van het boek ‘Verbinden is het nieuwe verkopen, tien inzichten in succesvol verantwoord ondernemen’.