Merkdisruptie gaat over 100 merken die gaan verdwijnen, de 15 megatrends die dit veroorzaken en een 1 strategie om de ondergang te voorkomen. De auteurs, brand-director Jeroen Cremer, merkstrateeg Frank Haveman en media-ondernemer Richard Otto zijn in staat geweest om diverse externe ontwikkelingen te vertalen naar de gevolgen voor merken.
Recensent: Eric van Arendonk, Register Marketeer
Als ik een boek in handen krijg bekijk ik het zorgvuldig voordat ik begin te lezen. Voorzijde, achterflap en inhoudsopgave geven me een beeld wat ik kan verwachten. Mijn oog viel al meteen op pagina 184, daar staan de 100 merken genoemd, die volgens de auteurs geen lang leven meer hebben. Toch alvast even kijken waar we het dan over hebben. Naast de verwachte merken zoals retailer Blokker en kranten zoals de Telegraaf, staan er ook verrassende merken tussen. De merken die je niet direct verwacht maakten me nieuwsgierig om de visie achter de oorzaak te achterhalen.
De auteurs noemen 15 megatrends die het merkenlandschap definitief zullen veranderen. Deze megatrends vinden hun oorsprong in vijf vormen van disruptie. Universele factoren en economische, seksuele, psychologische en sociologische disruptie. De auteurs gaan uitgebreid in op de verschillende factoren en de trends die disruptie veroorzaken. Zoals kapitalisme, narcisme en bipolaire breinen. De factoren worden aan het eind van het verhaal gekoppeld aan huidige merken die door deze trends hoogstwaarschijnlijk niet zullen overleven.
Iedereen is in staat om de benoemde megatrend naar een eigen situatie om te zetten. Trends die ogenschijnlijk ver van je bed lijken te liggen komen dan toch wel dichtbij. Het zet je aan het denken welke betekenis dit ook voor jouw organisatie en/of merk zal hebben. De merken die hieraan gekoppeld zijn bevestigen de theorie. Ook sterke merken zoals die van AJAX zullen door de globalisering het moeilijk gaan krijgen, om maar een voorbeeld te noemen.
Het boek is mijns inziens een wake-up call voor ontwikkelingen die je zeker zult herkennen maar waarvan je niet zo goed beseft welke invloed ze zouden kunnen hebben. Een goede marketeer wordt niet verrast door veranderende omstandigheden. De wet van Darwin zou een marketingwet kunnen zijn. Niet de sterkste overleven maar degene die zich het beste aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Lees het boek om voorbereid te zijn op dat wat komen gaat.
Boekrecensie: Merkdisruptie
Auteurs: Jeroen Cremer, Frank Haveman en Richard Otto
EAN: 9789082873818
Uitgever: Tens Media
Druk: Eerste druk 2019
Trefwoorden: merken, merk, brand, branding, disruptie, megatrends, trends, marktontwikkeling.