Door je in te leven in de ander en diens perspectief, je voorbereiding en de formulering van je boodschap daarop af te stemmen, wordt die beter ontvangen. Klinkt logisch, gebeurt verrassend weinig. Of het nou in een persoonlijk gesprek moet gebeuren, of juist via een campagne gericht op velen: Als je je persoonlijk bewust wordt van je framingmogelijkheden en die in je communicatie en taalgebruik leert toepassen, kun je aan het werk voor een klant.
Zonder veel overdrijving kan psycholoog, trainer en coach Jocelyn Rebbens één van de meest markante marketingdenkers van het metier worden genoemd. Door zich niet zozeer te richten op de vraag wat bedrijven met hun marketing moeten, maar meer wat marketeers en professionals juist aan zichzélf kunnen ontwikkelen om die plannen ten uitvoer te brengen, raakte ze bekend als een soort marketeer-fluisteraar. Personal Branding is zo ongeveer haar middle name, maar sinds vorig jaar raakte ze gefascineerd door framing en zette een nieuwe vaardigheidstraining op: Persoonlijk meer Impact door Framing.
Ze leert deelnemers aan haar training psychologische valkuilen herkennen. Haar stelling: start met slimmer en positiever framen, zodat je overtuigingskracht en impact toenemen. En dat is de basis van meer positieve psychologie en plezier in de samenwerking. Nou kennen we ‘framing’ redelijk goed: Onder meer in politiek, journalistiek en reclame wordt er bewust en onbewust gebruik van gemaakt. Maar dat inleven in het perspectief, de waarden en emoties van de ander, zodat je zijn of haar frames herkent? Een vraaggesprek met economisch psycholoog Rebbens.