Een heel marketingcongres over ‘breaking the rules’ klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres, maar eerlijk is eerlijk: 2019 was een sterke editie met goede spreiding van marketinghelden, dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers, al maakte het nogal uit waar je na de pauze terechtkwam in de programmering.
Het Grote Marketing Congres heeft een lange geschiedenis. Via een lange rij uitgevers, aangesloten branche- en beroepsorganisaties, sponsoren en vaktitels stuiterde het – tot voor kort enige – marketingcongres van Nederland alle kanten uit, maar sinds vier jaar is het gekoppeld aan 24festival, de Effie-uitreiking, vaktitel Adformatie en Het Concertgebouw in Amsterdam als locatie.
Of die combinatie met vooral reclamemakers de meest gelukkige is, is in de afgelopen jaren al een aantal keer bediscussieerd, maar feit is dat het programma van een soort marketingcommunicatie-congres weer terugkeerde naar zijn roots, die wat meer op deep understanding van het vak en de functie leunt. Waar de grote Mark Ritson ‘marcom’ als onderdeel van het marketingvak ooit degradeerde tot de 10 á 15 procent die het uitmaakt, kreeg en krijg je in vakmedia toch vaak het gevoel dat die 15 procent goed is voor 80 procent van het nieuws en de aandacht. Begrijpelijk, want zichtbaar en er gaat een hoop geld in om, maar marketingdirecteuren worden zelden afgerekend op een campagne. Wél op de herpositionering of strategische heroriëntatie die eraan ten grondslag ligt en de omzetstijging die het oplevert. Vooral dat laatste.