NIMA en de Hogeschool Utrecht gaan intensiever samenwerken. Dat zijn beide partijen donderdag 12 december overeengekomen. Nadat de hogeschool zich in 2016 aansloot als Education Partner hebben beide partijen nu de handen ineen geslagen om studenten nog beter voor te bereiden op de marketingpraktijk via verschillende activiteiten zoals het organiseren van gastcolleges, het inzetten van de game NIMA HBO Challenge, het gebruik van NIMA-oefenexamens en korting op NIMA examengelden. Ook werken beide aan een uitgebreid docentenprogramma middels de NIMA Education Days. Afgestudeerden aan het Instituut voor Marketing & Commercie ontvangen een voucher waarmee zij korting krijgen op een NIMA Masterclass en nader kennis kunnen maken met het netwerk van professionals.
NIMA streeft naar optimale en geïntegreerde samenwerking met hbo-instellingen, waarbij er een logische overdracht ontstaat tussen hbo en NIMA in het commerciële domein. Dit met als doel studenten optimaal voor te bereiden op het vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt. Studenten CE ontvangen na afronding van de studie een hbo-certificaat waarmee zij vrijstelling krijgen voor de examenmodule NIMA B1 Consumentenmarketing of Businessmarketing. Studenten die een marketingplan schrijven als afstudeerscriptie en enige werkervaring hebben opgedaan, kunnen direct doorstromen naar een NIMA B2 Assessment. Een behaald NIMA Diploma wordt opgenomen in het online en openbaar NIMA Diplomaregister zodat het behaalde diploma direct zichtbaar is voor werkgevers, opdrachtgevers en werving & selectiebureaus.