De NIMA B voorlichtingsdagen die NIMA regelmatig organiseert in samenwerking met zijn Education Partners zijn een succes. In het afgelopen jaar namen bijna honderd marketeers eraan deel. De dagen zijn bedoeld voor belangstellenden om in één dag een beeld te krijgen van de theorie en praktijk van NIMA’s meest bekende examen. Volgens Rob van Vroenhoven, manager van NIMA Study Members & Exams vormt NIMA B dan ook een mooi vervolg op reguliere commerciële hbo-opleidingen zoals HEAO CE: Tijdens de NIMA B Marketing opleiding maak je de belangrijke stap van het kennen van marketing naar het kunnen van marketing.
Rob van Vroenhoven stelt dat veel afgestudeerden hetzelfde reageren: Veel ménen marketing op NIMA B-niveau gehad te hebben op de HEAO. Ze vragen zich af wat ze nog leren bij een NIMA B marketingopleiding. Rob: ‘Begrijpelijk ook. Hun afstudeerscriptie was vaak een marketingplan waar het afstudeerbedrijf direct mee aan slag ging. Afstudeerbedrijven waren er erg tevreden over, vooral als ze ook extra inkomsten realiseren dankzij het plan’.
Abell, Porter, Ansoff
Maar een marketeer moet nieuwsgierig zijn, kunnen luisteren, creatief en innovatief zijn, en vooral durven te ondernemen. Tijdens de NIMA B Marketing opleiding maken studenten de belangrijke stap van het kennen naar het kunnen van marketing. De opleiding zit dan ook wenzenlijk anders in elkaar dan een commerciële hbo-opleiding, licht Van Vroenhoven toe: ‘Je gaat vooral jezelf – als mens en vakprofessional – ontwikkelen. Want zoals marketeers met een aantal jaar praktijkervaring in de praktijk hebben gemerkt, wordt er van hen meer gevraagd dan marketingtheorie als die van Abell, Porter, Ansoff, de vier of de vijf P’s’.
Vanuit de NIMA B examenpraktijk merkt hij dat marketeers met weinig hands-on ervaring in marketing tekort schieten op het operationele marketingplan. ‘En dan zak je voor het examen, dat wordt afgenomen door ervaren marketeers. De uitvoering. Wie doet wat en wanneer? Bijsturing en de inschatting of een actie wel succesvol is, zijn ook erg moeilijk als je dit nog niet een paar keer in de praktijk hebt meegemaakt’.
Kritisch naar elkaar
Volgens Rob van Vroenhoven zit daar juist de toegevoegde waarde van een NIMA B Marketing-opleiding. Je volgt die gedurende negen maanden in een kleine klas met gelijkgestemden. Allemaal marketeers uit de praktijk die met dezelfde uitdaging zijn gestart: een operationeel marketingplan opstellen waarin ze zelf onderdeel zijn van de uitvoering. ‘Je deelt kennis maar je bent ook kritisch naar elkaar met steeds dat ene doel: een goed onderbouwd marketingplan dat jouw organisatie verder brengt. Hoe onderbouw je de verwachte resultaten? En welke rol speel je in de uitvoering? Waar word je op afgerekend? Allemaal vragen waarop je een antwoord formuleert in je plan. En met als kroon op het werk: een NIMA B Marketing Diploma: het ‘rijbewijs’ voor de echte marketeer’.
Een NIMA B-opleiding is volgens Van Vroenhoven ook een uitstekende voorbereiding op een NIMA C-opleiding. Deelname aan een van de NIMA B voorlichtingsdagen die NIMA regelmatig organiseert met zijn Education Partners is overigens kosteloos. Nieuwsgierig? Meld je aan via de classes & events. Even sparren over de beste manier om aan te haken kan ook. Mail Rob via r.vanvroenhoven(at)nima.nl
Wil je meer informatie over de NIMA-B Marketing Opleiding? Klik dan op de onderstaande knop.